سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

دفاعیه ها : هرگاه معرفت حق پیدا شد هرچه خواهی بکن / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه

عنوان اصلی : « اذا عرفت فاعمل ما شئت » چه معنی دارد ؟


معنی این حدیث آن است که هرگاه معرفت حق پیدا شد آنچه عمل نیک بخواهی از زیاد و کم بجای آور ؛ چنانکه در دنباله حدیث هم در بعضی جاها تصریح شده ، « من کثیر الخیر و قلیله » ،‌نه آنکه مراد آن باشد که آنچه بخواهی از نیک و بد و حلال و حرام بجای آور ؛ زیرا لازمه معرفت حق شدت مراقبت نسبت به احکام و دقت و عدم تخطی از وظائف است ؛ زیرا عارف ، حق را در همه جا حاضر و ناظر می داند و کسی که حق را در همه حال حاضر بداند برخلاف او رفتار نمی کند .
بشر تا موقعی که در این جهان زندگی می کند در دار تکلیف است و باید به وظائف مقرره رفتار کند که بعضی از مفسرین آیه شریفه « و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین » (۱) را همانطور که تذکر دادیم « حتی یاتیک الموت » تفسیر نموده اند ، بلکه اگر به معنی خود یقین هم بگیریم اشکالی پیدا نمی شود و غایت در مغیی داخل است ؛ زیرا هرچه کمال روحی بشر بیشتر و معرفت زیادتر شود علاقه به بندگی خدا و اطاعت اوامر بیشتر می شود . تا به جایی برسد که کلفت عبادت و تکلیف از بین برود و تبدیل به راحت شود و آن در هنگام پیدا شدن یقین است که در آن موقع از عبادت لذت می برد ؛ چنانکه بزرگان دین و ائمه هدات مهدیین (ع) از هیچ وظیفه خودداری نداشتند و در مقام عبادت از همه مراقب تر بودند و از عبادات لذت می بردند ، که فرمود : « قره عینی فی الصلوه » . (۲)
کسانی که مقید به احکام دین نیستند برخلاف دستور خدا و رسول (ص) رفتار نموده ایمان آنها ناقص است . و بعض قلندریه که مدعی وصول شده و می گویند تکلیف بر ما نیست ، خلاف عقل و شرع عمل می کنند و مقصودشان آزاد بودن در شهوات و لذات دنیویه است و خود عمل آنها تکذیب دعوی آنها می کند ؛ زیرا لازمه قرب و وصول ، مداومت بر عبادت و بندگی و مراقبت در حفظ وظایف عبودیت است ، نه آزاد گذاشتن نفس و توجه به لذات دنیویه .
و یکی از مزایای سلسله علیه نعمه اللهیه از سابق همانطور که مشروحا بیان کردیم تقید به آداب شریعت مطهره بوده و می باشد .
وظیفه ما فقرای نعمه اللهیه آن است که نوامیس مقدسه شریعت مطهره را حفظ نموده طبق دستور شرع مقدس رفتار نماییم که تکمیل باطن بدون حفظ ظواهر شرع ممکن نیست و اگر کوتاهی کنیم ، برخلاف رضای خدا و بزرگان دین رفتار نموده ایم و آنان را رنجانده ایم ؛ چنانکه در تفسیر آیه شریفه : « و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المومنون » (۳) از حضرت صادق (ع) در کافی (۴) روایت شده که فرمود : « ما لکم تسوئون رسول الله ؟ فقیل : کیف نسوئه ؟ اما تعلمون [ ان ] اعمالکم تعرض علیه فاذا رای معصیه فیها سائه ذلک فلا تسوئوا رسول الله و سروه » .
یعنی ، چرا شما با پیغمبر خدا بد می کنید ؟ عرض شد که : چگونه ما نسبت به او بد می کنیم ؟ فرمود : آیا نمی دانید که اعمال شما بر آن حضرت عرضه داشته می شود و هرگاه معصیتی در بین آنها ببیند رنجیده می شود . پس با پیغمبر خدا بدی مکنید بلکه او را از خود خوشنود کنید . و کلمه « و المومنون » که در آن آیه ذکر شده ، به علی و ائمه (ع) تفسیر شده است .


پاورقی :



منبع :

رساله رفع شبهات / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۷۷ / شماره ۱۸ ، ص. ۱۰۴


برچسب‌ها: