سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

سالگرد قضیه قم / سخنرانی حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵

بیانات حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه (۱) به مناسبت سالگرد قضیه حسینیه شریعت قم در مجلس صبح جمعه حسینیه امیرسلیمانی ، ۱۳ بهمن ۱۳۸۵


بسم الله الرحمن الرحیم

امروز سالروز قضیه حسینیه قم است . همانجور که پارسال گفتم و یکی دو بار گفته بودم ؛ این قضیه هم برای ما ، برای همه ، بالاخص برای آنهایی که در آنجا بودند ریاضت بود و هم امتحانی بود . از امتحان الحمدلله خوب درآمدند - خوب درآمدیم ، ریاضتش برایمان مانده . ولی در تاریخ فقر درج شده . حالا خودتان ببینید به چه علت ثبت شده .
[در] روزنامه ها و وقایع مقارن این مناسبت می بینیم از فتوای علمای وهابی نقل می کنند که گفته اند شیعیان واجب القتل هستند ، اصلا مسلمان نیستند .
- در یادنامه صالح اگر توفیق داشته اید که مطالعه بکنید ، در مطالبی که من از حضرت صالحعلیشاه نوشته ام ، در واقع زندگی ایشان ، و هم برخورد من با فرمایشات ایشان ، همه درس بود ؛ درسی که نه تنها در آن ایام بود بلکه الآن هم همین درس را دارد . -
وهابی ها البته به مناسبت محمد بن عبدالوهاب که سبک جدیدی در فقه خودشان ، فقه اهل سنت گفته است ... - البته خیلی از مورخین [و] نویسندگان عادت دارند همین که یکی حرفی غیر از حرف آنها زد می گویند یا چپ است یا راست است یا از این صحبت [ها ...] . ممکن هم هست استثنائا فرض کنید یک سبکی که می گیرد چپ ببیند این موافقش است کمک کند ، راست ببیند یا راست ببیند ... . ولی اینکه این برچسب ، این اتهام مثل مهری دستشان است ، هرکه آمد یک مهر می زنند رویش ، می اندازند باطله . نه ، باید نگاه کنند چرا همچین مکتبی به وجود آمد و بعد هم نگاه کنند [که] اسلام همیشه اینجوری بوده ، شیعه هم اینجوری است ، تصوف هم به طریق اولی ؛ [که] از اختلافات ، از مخالفت هایی که با مکتبش می شده بهره می برده و نقص کارش را جبران می کرده . حالا آن بحث به جای خود - .
در بازی الاکلنگ که بچه بودیم خیلی بازی کردیم حالا هم می بینیم ، [در] الاکلنگ این طرف می رود پایین آن طرف همانقدر می آید بالا ، این طرف می آید بالا آن طرف همانقدر می آید پایین . اصطلاح قانون فیزیکی آن کنش - واکنش [یا] عمل - عکس العمل [است] . باید دید اینها چرا همچین عکس العملی نشان می دهند ؟
باید یک شیعه ای به یکی دیگر که شهادتین می گوید ، شهادت سوم « علی ولی الله » را هم می گوید ، به امام زمان هم معتقد است ؛ بگوید اینها اسلام را از بین بردند ؟ خوب یکی هم از آن گوشه پیدا می شود می گوید : نه تو خودت اسلام را از بین برده ای . با این حرفی که بیجا زده ای ، خودت اسلام را از بین برده ای . بعد اگر یارو بیاید بخواهد جبران کند نمی تواند . اگر از حرفش برگردد می گویند [از] منافقین [است] ، اگر از حرفش برنگردد خرابیش ادامه پیدا می کند .
این مسائل اعتقادی ، مسائل اجتماعی ، در همه دنیا به هم مربوط است . در اینجا یک مثل مشهور [است که] قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس را ؟
البته از قدیم یک کوشش هایی در راه نزدیک شدن شیعیان امروز و سنی های امروز شد . از لحاظ اجتماعی و سیاسی جماعت دارالتقریبی که در مصر تشکیل شد خدمات فراوانی کرد . در یادنامه صالح این قسمت را حتما بخوانید ، اگر هم ندارید بروید از کتابخانه بگیرید و این را [در] همانجا بخوانید ، که شیخ ازهر - یعنی رئیس دانشگاه ازهر ، دانشگاهی که فتواهایش در تمام ملل اسلامی رواج دارد - مذهب جعفری را هم مثل یکی از مذاهب دانست . حالا ما هم خودمان اگر نشان بدهیم که با وحدت اسلامی موافقیم ، خوب این مساله ... . خدمتی که از این حیث کرد مرحوم آیت الله قمی ، [که] ایرانی [بود] ، این جمعیت را تشکیل داد و به افتخار خودش گفتند مادام العمر دبیر این جمعیت باشد و خیلی خدماتی کرد ، خیلی خب . بعد هم گفتند بسیار کار خوبی است که همچین تشکیلی بشود .
[...] حالا وهابی ها البته یکی از رشته های اهل سنت هستند که خیلی تند هستند ، خیلی قشری هستند . مثلا می گویند زیارت قبور شرک است . ما هم می گوییم اگر کسی قبر را زیارت کند آن را بپرستید شرک است . منتها ما می گوییم ما قبر را که زیارت می کنیم یک دعایی - فاتحه ای برای آن مرحوم می کنیم و بعد می گوییم حالا که تو در آن دنیایی یک شفاعتی از ما بکن . « الغریق یتشبث بکل حشیش » . ما اینجا در این دنیای مادی غرقیم ، به تو توسل [می جوییم] . اگر ما بتوانیم فکرمان را اینجوری کنیم و بتوانیم به آنها بفهمانیم که ما اینجور فکر می کنیم ، هر دو یکی هستیم . منتهای وقتی اینجوری می کنیم [که] ما آن را کافر می دانیم می گوییم توهین کرده ... ، او هم ما را مشرک می داند .
بعد آمدیم گفتیم خیلی خوب بیایید با هم مهربان باشیم ، برادر باشیم . می آید می گوید : آقا ، شما [با] کسی که برادریتان با هم [دیگر] از ما بیشتر است ، [هر دو] هم ولایت را قبول دارید ، « جانشین پیغمبر علی است » این را قبول دارید ، [در] همه اینها با شما یکی است ؛ شما با او نمی توانید بسازید ؛ ما بیاییم با شما بسازیم ؟ حق دارد ! یک همچین حرفی اگر زد ... .
این است که متاسفانه باید بگوییم در این قضایای قم ... ما هم سعی کردیم که فراموش کنیم . برای اینکه بیشتر نشود . به این جهت [که] این قضیه قم هر چه بگذرد آثار سوءش بیشتر ظاهر می شود . ولی مساله این نیست که از ذهن ما فراموش بشود . از ذهن هیچکس فراموش نمی شود . من پنج نفر مصدوم را شخصا با چشم خودم دیدم ، هر وقت یاد آنها می افتم اصلا حالت ... . خوب این من که یکی ، خود آنها ... .
بنابر این امیدوارم این بزرگواری فقرا ، حلم شان که از حلم امام حسن [ذره ای] گرفته اند ، قدرش را دیگران بدانند ، نگذارند شمشیر امام حسین بیاید . حلم امام حسن اگر کار نکند شمشیر امام حسین می آید .
در ملت های مسلمان امروزی می بینیم : ما آرزوی زیارت قبر علی علیه السلام و ائمه داریم نمی توانیم برویم ، آرزوی زیارت زینبیه داریم مشکل است رفتن ، آرزوی زیارت جای منتسب به راس الحسین را داریم نمی توانیم برویم . آنها ما را کافر می دانند ، ما آنها را کافر [می دانیم] ، چرا اینطور باشد ؟
انشا الله خداوند در رحمتش را باز کند . باران رحمتش بر ما بریزد . مگر باران رحمت الهی انشاءالله بر ما بریزد که بتوانیم فراموش کنیم .
و انشاءالله باران رحمت الهی بر جهال قوم هم بریزد که از جهل شان کناره بگیرند و توبه کنند . همانطوری که این باران حر را شست که در آن آخرین لحظه در باران رحمت الهی شستشوی کرد و به در رفت . انشاءالله خداوند همه ما مسلمین همه ما شیعیان [...] بالاخص ایرانی ها را مشمول رحمتش بکند انشاءالله .


پاورقی



دانلود فایل صوتی

برچسب‌ها: