سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

اعلامیه های اقطاب : اعلامیه جناب مجذوبعلیشاه برای نوروز ۱۳۸۱

اعلامیه حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه به مناسبت ایام نوروز باستانی۱۳۸۱


هو
۱۲۱

به نام آن که مشتی خاک را شرافت داد ، از آن آدم را آفرید و فرمود : « لقد کرمنا بنی آدم » [( ۷۰ / اسراء)] . قدر این کرامت را بدانیم .
در آستانه سال جدید تذکر نکات زیر را ضروری می دانم :

۱. همانطور که توجه دارید ؛ امسال نوروز باستانی مقارن است با ماه محرم الحرام . در تجلیل از نوروز باستانی که روزی است به قول سعدی شیرازی علیه الرحمه :
بامدادان که تفاوت نکند لیل و نهار
خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
برای ما ایرانیان ایامی مبارک است . و انجام مراسم آن تجلیلی است از سنت و عرف ایران باستان و یادگار حضرت زردشت پیامبر که مورد تایید حضرت امام صادق علیه السلام می باشد . ولی امسال چون مقارن با ماه محرم است ، و ماه محرم در نزد شیعیان اهل بیت علیهم السلام ماه عزا است و آنقدر این عزا بزرگ است که تا روز قیامت داغ آن بر دل ما شیعیان خواهد بود ، و خاطره شهادت بزرگ مرد جهان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دل های ما را تصرف نموده است . از طرفی سنت متداول و عرف عزاداران در ایران آن است که عید اول را در کنار هم و با ملاقات یکدیگر می گذرانند ، ما نیز یاد عزیز بزرگوار خود حضرت اباعبدالله الحسین را فقط شیرینی عید خود قرار می دهیم و هم با ملاقات یکدیگر از نوروز باستانی تجلیل می نماییم .

۲. آنچه به عنوان وظیفه معنوی و فقری به عهده ما است به هیچ وجه کاستی نمی پذیرد ، از جمله مساله اتحاد و اتفاق و صمیمیت فقرا با یکدیگر و پرهیز از هرگونه اختلاف و کدورت ، و دوری از انجام هر عمل و گفتاری که منجر به کدورت گردد و باید در راس هدف مراوده و دید و بازدید و ملاقات باشد . از همه درخواست می کنیم سعی کنند همانطور که خداوند فرموده است : « و نزعنا ما فی صدورهم من غل اخوانا علی سرر متقابلین » ( ۴۷ / حجر ) در همین جهان ، خودمان هرچه غل و غش ، نگرانی و گله ای از دوستان داریم ، در آستانه سال نو از دل خود بیرون بریزیم و با کمال صفا و صمیمیت با هم زندگی کنیم تا در راه عظمت فقر و درویشی و منویات بزرگان سلسله گام برداشته باشیم .

۳. مجالس فقری شب های جمعه و دوشنبه را منظم داشته باشیم و فقرا در هرکجا هستند و به هر صورتی که می توانند در این مجالس حضور یابند . اگر چه یک نفر یا دو نفر هم حاضر باشند ، نام آن ، مجلس فقری است ، و اگر ماذونی بود مجلس را اداره می نماید و در غیر آن هم باز صاحب اصلی مجلس که به همه فقرا نمایندگی داده است اداره کننده مجلس و صاحب آن تلقی می شود .

۴. اعتیاد به مواد مخدر از بزرگترین موانع پیشرفت و تکامل فرد و جامعه ، و خطرناک ترین حربه امروز شیطان است . فقرا که از صد و پنجاه سال قبل پرچم مبارزه با استعمال مواد مخدر را بنا به فتوای حضرت آقای سلطانعلیشاه شهید قدس سره العزیز در دست داشته اند ، به وسیله احتراز از اعتیاد ، این پرچم افتخار را فرو نگذاشته و پیوسته در اهتزاز بدارند .

۵. متاسفانه حملات دشمنان دانا و دوستان نادان به وسیله نشر اکاذیب و اتهامات ناروا به عرفان و تصوف واقعی که همان تشیع حقیقی و فقر محمدی (ص) است ، موجب نگرانی و یا ضعف اعتقادات بعضی از شیعیان اثنی عشری می گردد به همین جهت لازم است در هر حال به موجب آیه شریفه : « و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم » ( ۶۰ / انفال ) باید به تمام سلاح های ظاهری و معنوی برای دفاع از حریم فقر و تشیع مجهز باشیم ، که مهمترین آن ؛ اطلاعات اسلامی و عرفانی و عمل به احکام شرعی و آداب فقری است . سعی کنیم که اعمال ما مبلغ ما و مکتب ما باشد .

۶. چون در عرفان و درویشی هرگونه مسوولیت معنوی و دخالت در امور فقری باید با اجازه بزرگ زمان باشد ، از دوستانی که چنین اجازه ای ندارند درخواست می شود ؛ مسوولیت اعتقادات دیگران را به عهده نگیرند ، و از هرگونه توضیح یا تبلیغی خودداری نمایند مگر به اندازه ای که در عرف متداول مردم در مکالمات عادی گفته می شود ، ولی در مجالس درویشی به هیچ وجه دخالت ننموده و سخنی نگویند . هرگونه سوالی که برای فقرا پیش می آید باید به کتب بزرگان سلسله و دستورات صریح و اعلامیه های صادره از سوی آنان مراجعه نموده و در صورتی که پاسخ را نیافتند یا نیاز به توضیح بیشتر داشتند ، باید به بزرگان که مجاز در پاسخگویی هستند مراجعه نمایند .

۷. تفوه و به زبان آوردن آنچه مخالف ظاهر شرع مطهر و اعتقادات سلسله می باشد ؛ از هرکس صادر شود ، موجب خطر گمراهی یا پیدا شدن عقاید فاسد و یا دگرگونی حال روحی و تزلزل ایمانی گردیده ، ضمن آن که شنونده تصور می کند گفتار آن شخص ؛ عقیده رسمی بزرگان سلسله است . به همین جهت فقرا باید از چنین گفتاری خودداری نموده و حفظ حال و ایمان و جان و مال مسلمین را در رفتار و گفتار خود منظور دارند .

۸. همانطور که در اولین اعلامیه پس از رحلت مولای بزرگوار حضرت آقای محبوبعلیشاه طاب ثراه به فقرا تذکر داده شده است ، امور فقرا تقسیم بندی و راهنمایی لازم برای هر مورد شده است . فقرا به آن اعلامیه و سایر تذکرات با دقت مراجعه نمایند تا تکلیف خود را در هر زمینه بدانند ، از مذاکره و مراجعه کتبی و شفاهی در امور شخصی و خانوادگی و دنیوی به بزرگان جدا خودداری نموده و با استفاده از نیروی عقل و مشورت با آگاهان هر کار و اجرای دقیق دستورات شریعت و طریقت ؛ معضل و مشکل خود را در این امور رفع و حل نمایند ، و از بزرگان و مشایخ و ماذونین سلسله به عنوان پدر روحانی فقط در امور معنوی استفاضه نمایند ، و از باطن بزرگان در هر کار همت بخواهند و مدد جویند که زودتر به مقصود رسند .

۹. قبلا دستور داده شده ، باز هم یادآوری می شود ؛ در قرض گرفتن و قرض دادن و معاملات فقرا با یکدیگر طبق امر قرآن در آیه ۲۸۲ سوره بقره و دستور « پند صالح » که با بیان شیوا و ساده فرموده اند ، بیگانه وار رفتار و با نوشتن رسید یا عقد قرارداد و قبض ، و گرفتن شاهد رفتار کنند ، و بالاخره گذشت آخر را هم از اول بنمایند و به وظیفه و تعهد خود در این مورد ، طرفین عمل نموده و هرگونه معامله ای که احتمال اختلاف در آن می رود ننمایند تا موجب کدورت و افسردگی طرفین نشود و مسائل مادی و دنیوی به روابط ایمانی لطمه و زیان نزند .

۱۰. شفقت و مهربانی به بندگان خدا عموما ، و به یاران ایمانی خصوصا از ارکان فقر و ایمان است ، اما باید همه جوانب مخصوصا مسائل شرعی و خانوادگی رعایت شود . پس در پذیرایی ها و مهمانی ها و همچنین بردن مسافرین فقرا به منزل نباید به گونه ای رفتار شود که اندک انحرافی از دستور شرع بوده یا موجب رنجیدگی و زحمت خانواده گردد .

۱۱. فقرایی که در طول سال و مخصوصا در ایام تعطیل قصد مسافرت به بیدخت و زیارت مراقد مطهر بزرگان آنجا و سکونت در صحن مزار سلطانی را دارند ، از توقف بیش از سه روز در آنجا خودداری نموده و ضمنا دستوراتی را که طی اعلامیه مخصوص زوار آن آستان مقدس صادر شده و در صحن و اتاق ها نصب گردیده را با دقت مطالعه و طبق آن در مدت توقف در آنجا رفتار نمایند .

۱۲. مجلس فقر ، مورد نظر الهی و محل توجه و حضور اولیای خدا است و هدف شرکت کنندگان در آن باید فقط یاد خدا و تزکیه نفس و تهذیب اخلاق و روشن نمودن دل به دیدار اولیا و مومنین و فراگرفتن آگاهی های معنوی از کتب فقری یا گفتار بزرگان دین باشد . بنابر این در مدت حضور در جلسه فقری ؛ سکوت و نظم کامل و آداب حضور در مجلس فقر رعایت شود ، و از سخن گفتن و همچنین انجام هر کاری که موجب پراکندگی حواس خود و یا دیگران می شود خودداری گردد .

۱۳. رعایت ادب و احترام نسبت به مشایخ و ماذونین سلسله ضروری می باشد ، و آنان نیز همچون پدری مهربان و دلسوز با عموم فقرا و مخصوصا نسل جوان و مبتدیان در فقر رفتار نموده ، و تذکرات لازم و آداب فقری را با بیانی سرشار از محبت و شفقت تعلیم خواهند داد .

۱۴. پیوسته در همه امور صوری و معنوی و فردی و اجتماعی بکوشیم . این کلام حکیمانه و دستورالعمل کلی حضرت امام صادق علیه السلام که بارها در اعلامیه های بزرگان سلسله آمده و به آن تاکید شده است را سرلوحه رفتار و گفتار خود قرار دهیم .
« کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا »

با التماس دعا از همه مومنین .

بنده کمترین ؛ حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
اسفند ماه ۱۳۸۰ شمسی
[برابر ذی الحجه ۱۴۲۲]


با تشکر از فقیر محترمی که آرشیو خود را در اختیار ما قرار دادند .


برچسب‌ها: