سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

اعلامیه‌های اقطاب : اعلامیه جناب مجذوبعلیشاه در رحلت جناب محبوبعلیشاه ( دی ۱۳۷۵ )

اعلامیه حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ؛ در رحلت جناب حاج علی تابنده محبوبعلیشاه ؛ ۷ رمضان ۱۴۱۷ برابر ۲۸ دی ۱۳۷۵


هو
۱۲۱

به نام خداوند جان آفرین
حکیم سخن در زبان آفرین

برادران عزیز !
در رحلت مولای بزرگوار ، حضرت محبوبعلیشاه همه سوگواریم . خداوند توفیق صبر و تحمل درد فراق را عنایت فرماید و روح آن بزرگوار را از ما شاد و راضی بفرماید . از خداوند متعال مسالت دارم که این ذره ناچیز را در انجام وظیفه ای که از طرف مولای معظم به حقیر ارجاع شده است موفق بدارد ، و برای استجابت این درخواست دعای همه شما برادران را به کمک می طلبم .
دستور العمل هایی که در رسال « پند صالح » مرقوم فرموده اند و همچنین لوایحی که از طرف بزرگواران سلف حقیر تهیه شده است ، مرتبا بخوانید ، آویزه گوش کرده ، و بدان عمل کنید . این روش شما خوشنودی خدا را باعث شده و توفیق حقیر را تضمین می کند .
فعلا چند نکته را تذکر داده ، تکرار می کنم :

۱. در مورد حجاب اسلامی زنان که شرط لازم عفت فردی و اجتماعی است ، و همچنین رعایت تقوی در مردان ، دقت فراوان بنمایید .

۲. همانطور که می دانید متجاوز از صد سال است که برای اول بار حضرت سلطانعلیشاه شهید استعمال مواد مخدر را تحریم فرمود ، و حتی معتادین را دستگیری نمی فرمودند . و جانشینان ایشان نیز با تاکید مجدد و مکرر بر این تحریم ، همین روش را داشتند . خدای ناکرده اگر برادر یا خواهری ولو اندک اعتیاد داشته باشد ، به درگاه خداوند توبه کند و مسالت نماید که همت و اراده ترک عادت را مرحمت کند . و چون این گونه اعتیادات عقل را مخدوش و احیانا زایل می سازد ، تا قبل از قبول توبه و ترک اعتیاد در مجالس فقری حاضر نشود ، و به قرینه آیه کریمه : « لا تقربوا الصلوه و انتم سکاری » (۱) به ندرت و در مواقع هوشیاری حاضر شود .

۳. وظایف مقرره در شرع مقدس از طرف عرفای والامقام بطور ضمنی به سه نوع تقسیم شده است :
- احکام شریعت ؛ که باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید کرد ، و تشخیص چنین مرجعی به عهده خود مکلف است .
- احکام طریقت ؛ که از بزرگ وقت اخذ می شود ، و تربیت عرفانی هم در کتب عرفای عظام آمده است .
- احکام شخصی ؛ که به تشخیص خود شخص است . بدین معنی که خداوند متعال خواسته است قوای معنوی بندگان را به کار واداشته و تعالی بدهد . لذا آنان را موظف ساخته است که در خارج از دو قلمرو سابق الذکر شخصا به فکر و منطق شرعی تکلیف خود را بیابد .

۴. بنابر این دخالت و اظهار نظر در مسائل اجتماعی ، در قلمرو طریقت نیست . و فقرا نباید متوقع باشند که از این حیث از طرف بزرگان دستوری به آنها داده شود . عمل و نیت خود را خالصا لوجه الله کرده ، و تکلیف خویش را بیابند . و بزرگان هم در این مسائل اظهار نظر نمی کردند ، برای اینکه تصور نشود که از وظایف طریقتی است . و همین روش و عدم دخالت در مسائل اجتماعی کماکان برقرار خواهد بود .

۵. رعایت نظم اجتماعی و احترام و اطاعت در برابر قانون را در تاریخ از سقراط بیاموزیم . رعایت قانون جامعه ، احترام به خود و دیگران است . به این مهم توجه فرمایید .

ملتمس دعا
نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
هفتم رمضان ۱۴۱۷ مطابق ۲۸ دی ۱۳۷۵

پاورقی :

۱. سوره نساء ، آیه ۴۳


با تشکر از فقیر محترمی که آرشیو خود را در اختیار ما قرار دادند .


برچسب‌ها: