سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

اعلامیه های اقطاب : اعلامیه جناب مجذوبعلیشاه برای نوروز ۱۳۸۲

اعلامیه حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه به مناسبت عید نوروز ۱۳۸۲


هو
۱۲۱
یا محول الحول و الاحوال / حول حالنا الی احسن الاحال

امسال نیز دو سنت برای ما ایرانیان مصادف گردیده است که رعایت هر دو را بر خود واجب می دانیم :
اول : فاجعه عاشورای سال ۶۱ قمری که تا ابد مسلمانان را در سوگ برده است و ماه محرم را ظرف زمانی این سوگ می دانیم .
دوم : عرف و سنت منتسب به حضرت زردشت علیه السلام .
در این فصل ، تجدید حیات طبیعت و نو شدن بهار ، سال جدیدی را برای ما مقرر داشته است و ملت فرهنگی ایران هر دو عرف را عظیم می شمارند .

۱. برای همه اخوان و بلکه همه بشریت آرزوی سالی مبارک و با میمنت را دارم .

۲. گرچه در سال گذشته بعضی از بزرگان را از دست داده ایم و در تجلیل آنها کوشیده ایم ، ولی بحمدالله توفیق الهی از جهات دیگری ما را دلگرم ساخت :
اول : آن که کلاس های تعلیم معارف اسلامی و عرفانی که چند سال است به همت چند نفر از برادران راه رفته و دانشمند تاسیس شده است ، در تهران و بسیاری شهرها توفیق فراوانی داشته است .
دوم : آن که به همت بعضی از برادران در سمیناری که در آمریکا تشکیل شد به حضرت شاه نعمت الله ولی قدس سره العزیز عرض ارادت گردید ، که از بانی این مراسم و زحمات خاصی که با تایید این حقیر انجام شد ، باید تشکر نمود .

۳. انشاءالله در طلیعه سال نو می کوشیم که یاد و نام حضرت امام حسین (ع) را شیرینی کام جان خود قرار داده و با ازدیاد محبت ایمانی و رفع هرگونه کدورت و دلتنگی از یکدیگر به جان و روح خود صفا بخشیده و بذر عشق به اباعبدالله را که در دل های همه مومنین پاشیده شده است ، شکوفا می نماییم . توجه به این حقیقت ، به دل ها زندگی می بخشد و تقارن بهار طبیعت را با بهار عشق و فطرت تجلی می دهد .

۴. مشایخ محترم سلسله که مسوولیت ارشاد و هدایت بندگان خدا را مفتخر هستند ، این خدمت را بالاترین عبادت دانسته ، پیوسته یادآور این ماموریت خطیر خود باشند . و همچنین مجازین محترم در اقامه نماز جماعت بکوشند با عنایات الهی در گفتار و رفتار اسوه دیگران بوده در تالیف قلوب و ایجاد اتحاد و انسجام فقرا سعی نمایند و در اطاعت از اوامر و دوری از نواهی و تشویق طالبین و سالکین به تعظیم شعائر مذهبی و ملی و تجلیل و احترام نسبت به یکدیگر در جلب دل ها به صراط مستقیم ولایت همت نمایند .

۵. عموم فقرا با توجه به این اصل که « هر درویش مظهر فقر و درویشی و جلوه ای از جلوه های عرفان ولایت است » و به مضمون حدیث پیامبر اکرم (ص) : « کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته » بدانند که باید زینت رهروان بوده و مخصوصا در این زمان مقتضی است هم به سلاح علم و بالا بردن سطح معلومات و آگاهی های مذهبی و عرفانی مجهز باشند و هم به زیور و زینت پرهیزگاری و راستی و درستی خود را آراسته نمایند .

۶. بر پیشقدمان و فقرای باسابقه که سالیان زیادی در راه فقر قدم زده و خدمت نموده اند ، لازم است از اصحاب باوفای امام حسین (ع) سرمشق گرفته در یاری دین خدا و امام زمان (ع) و فداکاری در راه حق و شوق ایمان و ایثار الگوی جوانان بوده و با محبت و ملاطفت ، جوانان و مبتدئین را همراهی در سلوک نموده جوانان نیز به تجلیل و احترام نسبت به پیران و فقرای پیشقدم توجه نمایند .

۷. جوانان از نیروی جوانی و استعدادهای خود در راه کسب دانش و فضیلت استفاده نموده ، در خدمات فقری با هماهنگی های لازم و با شوق و اخلاص قدم بردارند ، و از آنچه موجب اتلاف عمر و سرمایه ارزشمند جوانی است اجتناب نمایند . همنشینی با نیکان و عبرت آموزی از حوادث و وقایع دنیا را که یکی از منابع تجربه اندوزی است مهم بدانند .

۸. بانوان محترم ؛ با عفت و پاکدامنی و دیانت و پرهیزگاری و وفاداری به پیمان زناشویی و اقدام به وظایف مهم مدیریت خانواده و همسرداری و صبر و تحمل در برابر مشکلات زندگی ، در استحکام نهاد مقدس خانواده بکوشند . و رعایت حجاب اسلامی که در زندگی همه افراد جامعه بسیار موثر است را مورد عمل قرار دهند ، و مسوولیت پرورش و سازندگی نسل آینده را که به عهده آنان است عزت و افتخار دانسته و آن را موجب تقرب به خدا بدانند .

۹. فقرایی که در شهرستان های داخل و خارج از کشور افتخار برگزاری مجالس فقری را در منزل یافته اند ، صاحب مجلس را که مولی است ، در زمان برگزاری مجلس فقری ، صاحب منزل و فقرا را میهمان مولی بدانند لذا به شرایط و لوازم این خدمت افتخارآمیز جدیت نمایند .

۱۰. فقرایی که خدمات گوناگون حسینه ها و مجالس را به عهده دارند ، توجه نمایند که خدمت ؛ از تعهدات ایمانی ، و خدمت خالصانه مورد قبول حق و پسند اولیای او است ، پس خدمت را لوجه الله انجام داده و صادقانه در کار خود به بهترین وجهی بکوشند ، البته وظیفه دیگران محبت و قدردانی از آنان است .

۱۱. طبق بیان حکیمانه پیامبر اکرم (ص) ؛ مجالس ذکر خدا ؛ باغ های بهشتی در دنیا است و امر فرموده است که در این باغ ها نهایت استفاده را از میوه های آن ( که ذکر خدا و معرفت و عشق به حق و فضایل ملکوتی و معنویت است ) بنماییم . این حدیث شریف ضمن آنکه بالاترین صدور مجوز از سوی قافله سالار کاروان انسانیت برای مجالس فقر و ذکر خدا است به ما توجه می دهد که باید با شرکت منظم در آن مخصوصا شب های جمعه و دوشنبه و رعایت کامل آداب آن ، از نظم و سکوت و حال توجه و مراقبه ، بهره مندی خود را از آن افزایش داده و از رحمت الهی برخوردار شویم . و فقرا در معاشرت ها و مراوده ها مخصوصا رفت و آمد خانوادگی و پذیرایی از میهمانان و همچنین شراکت با یکدیگر ، تمام شوونات شرعی و فقری را عمل نمایند که هم موجب ازدیاد و برکت روزی و هم موجب نزول رحمت الهی است .

۱۲. همانطور که در کتب بزرگان سلسله و اعلامیه های قبلی مکرر تذکر داده شده است ، در این زمان باید نسبت به بحران اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر و آسیب های جبران ناپذیر آن واقع بینانه بنگریم . و در مقابل بزرگترین معضل و عارضه اجتماعی جهان معاصر که برای تامین منافع عده ای سودجو و با هدف از بین بردن فضایل انسانی و شرافت و غیرت و دیانت و گمراه نمودن نسل جوان و نابودی جامعه بشریت ترویج می یابد ، بدون احساس مسوولیت همگانی در محو آن موثر نمی باشد و وظیفه فقرا در این زمینه بیشتر و حساس تر است .

۱۳. گام های شیطانی دشمنان ولایت و عرفان در هر زمان بوده و فقط شکل و صورت ظاهری آن تفاوت داشته است . بر فقرا لازم است در این مورد مفاد آیه : « الذین صبروا و علی ربهم یتوکلون » [( ۴۲ / نحل )] را که درباره بلال حبشی و عمار یاسر و صهیب رومی و خباب که از یاران باوفای پیغمبر (ص) بوده اند ، نازل شده است را پیوسته در نظر داشته ، با صبر و استقامت و توکل به خدا در بندگی و اطاعت خدا و نصرت دین کوشیده و امیدوار باشند که : « کتب الله لاغلبن انا و رسلی » [( ۲۱ / مجادله )] .

۱۴. فقرا چون افتخار دارند که شیعیان اثنی عشری و منتظر ظهور مصلح کل و حجت الهی ، حضرت قائم ، امام زمان عجل الله فرجه هستند باید با توسل به ذیل عنایات اولیای دین ، و ذکر دوام و فکر مدام و دوام طهارت و اجرای آداب شریعت و طریقت ، و با تقویت روح ایمان و بندگی خدا و آراستن روح به ملکات فاضله ، گام موثر در اصلاح جامعه برداشته ، و در تحقق جامعه ای سالم که در قرآن از آن به « حیات طیبه » تعبیر شده است ، همت گماریم .

دکتر حاج نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
۱۶ محرم ۱۴۲۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۸۱


با تشکر از فقیر محترمی که آرشیو خود را در اختیار ما قرار دادند .


برچسب‌ها: