سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

عید قربان / حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه

عید قربان : متن سخنرانی در سال ۱۳۷۹


اعیاد اسلامی فقط عید فطر و عید قربان است و برای این دو عید احکام شرعی خاصی مقرر شده است ؛ مثلا همانطور که نماز دارای احکام خاصی است و همه مسلمانان باید آن را رعایت کنند ، این دو عید نیز دارای احکام خاصی که همه مسلمانان موظف به اجرای آن هستند . البته خواندن نماز عید ، مستحب موکد است و شیعه می گوید که در زمان غیبت امام ، نماز عید واجب نیست ، بنابر این قضا ندارد حتی اگر در خواندن نماز عید اشتباهی رخ دهد نیازی به قضای آن نیست و نمی شود گفت که آن نماز باطل است . ان شاء الله نماز عید قبول است زیرا از نمازهای واجب نیست .
عید برای این است که گذشته ها و نگرانی های خود را کمی فراموش کنیم و امید به رحمت حق داشته باشیم و اینکه به سوی او بازمی گردیم . این همان حالت خوف و رجایی است که در عرفان به دو بال سلوک تعبیر شده است . از یک جهت هر روز را می شود عید و هر روز را هم می شود عزا گرفت . هر روزی که آن روز ، بهتر از دیروز باشد آن روز برای ما عید است ؛ وای به وقتی که امروز ما مثل دیروز باشد ؛ اگر امروز ما مثل دیروز باشد این رکود است ؛ چون همیشه باید در حال حرکت و پویایی در راه حق بود . از این رو پیامبر دستور به عزاداری نداده اند . (۱)
همه مسلمین در این عید شریک هستند ، ان شاء الله این موضوع موجب الفت بین همه مسلمین گردد ؛ البته هرکس که بیشتر مقید به احکام پیغمبر است ، از این عید ، بیشتر سهم دارد ، ولی برای همه مسلمین عید است . در قنوت نماز عید اینچنین خوانده می شود : « بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا » ؛ به حق امروز که آن را برای مسلمین عید قرار دادی .
خداوند به حضرت موسی می فرماید : « و ذکرهم بایام الله » (۲) ، ایام الله را به یاد آنان بیاور . برای مسلمین ایام الله دو روز است : یکی عید فطر و دیگری عید قربان . این دو روز مقررات خاصی دارد ، از جمله گرفتن روزه در این دو روز حرام است . عمده مقصود از مراسم این دو روز تبریک روز عید و ایجاد انس و الفت بیشتر بین همه مسلمین است .
اما چرا عید قربان می گویند ؟ قربان یعنی قربانی کردن ، که می گویند : خود کلمه از ریشه « قرب » است . یعنی با این قربانی کردن ، قرب به خدا می جویید . این قربانی کردن از یک طرف تجدید خاطره ای است از جد پیغمبر ما ، حضرت ابراهیم ، و از طرف دیگر چون تا آن تاریخ ، قربانی کردن بین اقوام بشر رسم بوده و حتی فرزندانشان را هم قربانی می کردند ، از این تاریخ به بعد خداوند قربانی کردن انسان ها را ممنوع کرد . (۳)
انسان طرفه معجونی است که از طرفی از فرشته ، و از طرف دیگر از خصایص حیوانی سرشته شده است و لذا مجموع خصال حیوانات هم در او هست . مثلا آن خصلت تهاجم که در همه حیوانات هست ، در انسان به صورت دعاوی بین آنها ظاهر می شود ، ولی در اسلام این تهاجم به صورت جهاد یا احکام مشخص شرعی جلوه گر شده است . چون خداوند این خصلت را در بشر آفریده و به آن توجه دارد ، شاید اگر شخص سالی یکبار قربانی کند ، آن حالت تهاجمی زاید از حد او از بین برود .
خداوند این روز را برای ما عید قرار داده است و برای ما همین کافی است که این روز را عید بدانیم . اما عید از ریشه « عود » به معنای بازگشت است ؛ بازگشت به سوی خدا . پس به قول آن گوینده والامقام : عید آن روز نیست که انسان لباس نو بپوشد و یا ... بلکه عید زمانی است که شخص از بلیه خداوند امنیت پیدا کند . (۴)
جنبه دیگری که می توان برای این عید قائل شد ، این است که خداوند در مورد حضرت ابراهیم خطاب به پیغمبر می فرماید : « مله ابیکم ابراهیم » (۵) ؛ یعنی در این آیه خداوند حضرت ابراهیم را پدر همه ما معرفی می کند ، پس حضرت ابراهیم غیر از اینکه پدر نسبی پیغمبر ما است ، پدر همه ما هم محسوب می شود . و در ادامه همین آیه خداوند می فرماید : « هو سمیکم المسلمین من قبل » ؛ او از قبل شما را لقب « مسلم » داد ، مسلم به معنای عام یعنی تسلیم شدن به امر الهی است . خداوند وقتی چنین مقامی را برای آن پیغمبر بزرگوار که پدر همه ما است قائل می شود ، مسلما باعث شعف و شادمانی ما هم می گردد . وقتی این مقامات دینی را به کسی می دهند ، همه می روند و به او تبریک می گویند و خود آن شخص هم خوشحال می شود . پس یک جنبه عید بودن این روز هم به همین خاطر است ، چون در این روز آخرین درجه نبوت برای آنحضرت مقرر شده است .
می گویند نبوت چهل مرحله دارد که در این مراحل ، اول صدای فرشته را در خواب و سپس در بیداری می شنود . (۶) در مرحله بعدی فرشته با او سخن می گوید و در آخرین درجه ، فرشته را مجسم می بیند و با او حرف می زند همانطور که جبرئیل بر پیغمبر ما با صورت واقعی خودش نازل می شد و پیغبر او را می دید . (۷) در مورد حضرت ابراهیم هم در آخرین امتحان مقرر شده به او وحی شد که فرزند منحصرش را قربانی کند .
سن ساره همسر حضرت ابراهیم از سن بارداری گذشته بود و مثل اینکه از اول هم عقیم بود ، به هر جهت نمی توانست اولاددار شود . حضرت فقط یک فرزند از هاجر داشت آن هم بعد از سال ها در سن هشتاد و شش سالگی . در روایات ما نقل است و در « تورات » هم نوشته شده است که در سن هشتاد و شش سالگی خداوند فرزندی به او داد که تنها فرزندش بود ؛ آنوقت خداوند امر می کند که این تنها فرزندت را قربانی کن . این بالاترین امتحان است که حضرت از این امتحان هم موفق بیرون آمد ؛ نه تنها خود حضرت بلکه همان پسرش هم که باید قربانی می شد ، از امتحان سربلند بیرون آمد . حضرت ابراهیم وقتی خواسته و امر خداوند را به فرزندش اسماعیل گفت ، اسماعیل به پدر عرض کرد : « یا ابت افعل ما تومر ستجدنی ان شاء الله من الصابرین » (۸) ؛ پدر آنچه ماموری ، انجام بده ، ان شاء الله خواهی دید که من هم صابرم .
بعد اسماعیل به پدرش گفت و یا خود حضرت ابراهیم به این مساله توجه کرد که بهتر است در موقع ذبح ، صورت فرزند را نبیند که مبادا با هیجان مهر فرزندی ، ذره ای تردید در دلش ایجاد شود . پس روی فرزندش اسماعیل را به طرف خاک برگرداند تا صورت او را نبیند که داستان آن را می دانید . در اینجا بود که جبرئیل آمد و پیغام آورد که : « و فدیناه بذبح عظیم » (۹) . منظور از ذبیح عظیم - ذبیحه بزرگ - این نیست که آن حیوان ، گوسفندی چاق و یا گوساله چاقی بود . منظور عظمت معنوی آن است . یعنی به قدری این مساله و این جلسه امتحان مهم بود که خداوند نتیجه گیری آن را به عنوان ذبح عظیم بیان فرمود .
در این روز ، این قضیه آخرین امتحان حضرت ابراهیم به درگاه خداوند بود که بعد از آن رسول شد ، خلیل شد ، امام شد . خلیل یعنی دوست خداوند ، و امام یعنی پیشوای مردم . حضرت ابراهیم از جهت نسبتی که با حق یافت ، خلیل شد و از جهت سمتی که با خلق پیدا کرد ، امام شد . پس یک علت دیگر که ما امروز را عید می دانیم و جشن می گیریم ، این است که پدرمان ابراهیم از آخرین امتحان نیز موفق بیرون آمد . او چندین امتحان داد و از همه آنها سربلند و موفق بیرون آمد و مقامی عالی گرفت . نه فقط آنحضرت بلکه فرزند خردسالش حضرت اسماعیل هم در کودکی همراه پدر این امتحان الهی را به نحو احسن جواب داد .
حال این ذبیح الله ، اسماعیل بود یا اسحاق ، اختلاف نظر است . حضرت ابراهیم دو فرزند داشت . وقتی حضرت اسماعیل سیزده ساله بود ، اسحاق به دنیا آمد . البته اسماعیل از هاجر بود که کنیز بود و اسحاق از ساره ، که به اعتباری همسر عقدی آنحضرت بود . « تورات » ذبیح الله را اسحاق می داند گرچه در خود « تورات » هم نقل شده که به ابراهیم وحی شد که فرزند منحصرت را بکش . پس چطور می گوید آن فرزند اسحاق بود ، در حالی که اسحاق وقتی به دنیا آمد ، اسماعیل سیزده ساله بود ؟ در « تورات » می نویسد : وقتی ساره دید که اولاددار نمی شود و ابراهیم خیلی غصه دار است ، کنیز خودش - هاجر - را به عقد او درآورد . یعنی او را آزاد کرد و به عقد ابراهیم درآورد . « تورات » می گوید : به عقد ابراهیم درآورد و نمی گوید او را بخشید . به هرحال چون حضرت ابراهیم او را به همسری گرفت فرقی نمی کند که آن کنیز را ساره بخشید یا آزاد کرد . و از او اسماعیل ، زاده شد و بعد هاجر را کمی غرور گرفت و نسبت به ساره که خیلی مورد محبت الهی بود ، اندکی گردنکشی کرد . و چون ساره ناراحت شد ، خداوند به حضرت ابراهیم فرمود : زن و فرزندت را به جایی دور دست ببر که داستانش را می دانید .
یهودی ها در آن ایام به زن عقدی اهمیت می دادند و به زن کنیز و فرزندی که از کنیز بود ، بهای کمتری می دادند . شاید آنها به همین علت ، اسماعیل را به رسمیت نمی شناختند و می خواستند بگویند که او فرزند حضرت ابراهیم نیست و وقتی که خداوند فرمود : فرزندت را قربانی کن ، منظور اسحاق است . در حالی که وقتی این دستور داده شد ، اسحاق یا به دنیا نیامده بود و یا بسیار کوچک بود . حال یک بچه چند ماهه را قربانی کردن سخت تر است یا یک فرزند برومند مثل اسماعیل سیزده ساله را ؟
به علاوه خود « تورات » می گوید هاجر را به ازدواج حضرت درآورد . فرضا اگر هم قول آنها درست باشد که می گویند اسماعیل فرزند کنیز بوده ، ولی وقتی که هاجر به ازدواج ابراهیم درآمد دیگر کنیز نیست ؛ پس نمی توان گفت که اسماعیل فرزند کنیز است چون طبق گفته « تورات » هاجر به ازدواج حضرت درآمد . همچنین خداوند در « تورات » به حضرت ابراهیم می فرماید : اولاد تو را ، نسل تو را ، از این ( اسماعیل ) زیاد خواهم کرد . پس خداوند اسماعیل را تایید می کند و می فرماید : نسل تو را از او زیاد خواهیم کرد و دوازده سلطان یا دوازده امیر از او به وجود خواهیم آورد که بعدا « تورات » دوازده اسم را به عنوان پسران اسماعیل ذکر می کند ولی در تاریخ هیچ نامی از آنها نیست . به احتمال قوی آنطور که قراین ثابت می کند ، شاید منظور همان دوازده امام ما است که از نسل اسماعیل هستند ، به هر حال این مطلبی است که « تورات » می گوید .
اما بعضی مسلمین اهل سنت هم ، اسحاق را ذبیح الله می دانند . البته این مساله ربطی به شیعه و سنی بودن ندارد و یک مساله تاریخی است . یک مورخ می گوید ذبیح ، اسماعیل است و مورخ دیگر اسحاق را ذبیح می داند ؛ ممکن است یک شیعه هم بگوید که اسحاق ذبیح بوده و یک سنی بگوید اسماعیل بوده است . این مطلب چندان ربطی به اصول مذهب ندارد . البته از مورخین مسلمان ، عجیب است که چنین مطلبی را بیان کنند ، چون گذشته از این استدلال ها که راجع به « تورات » و یهود کردیم ، در اسلام و خود قرآن هم دلایلی در تایید ذبیح الله بودن اسماعیل هست . از جمله در سوره « و الصافات » از همه پیامبران نام می برد و در شرح حال هر یک به آنها سلام می گوید : « سلام علی نوح » (۱۰) ، « سلام علی موسی و هارون » (۱۱) و در آخر می فرماید : « سلام علی ال یاسین » (۱۲) . در این سوره داستان حضرت ابراهیم و داستان ذبیح و خواب حضرت را ذکر می کند و داستان اینکه حضرت رفت و خواست فرزند را قربانی کند ، سپس « و فدیناه بذبح عظیم » را ذکر می کند و در خاتمه می فرماید : « سلام علی ابراهیم (۱۳) انه من عبادنا المومنین » (۱۳) . بعد می فرماید : « و بشرناه باسحاق » . (۱۴) یعنی اسحاق را بعد از داستان حضرت ابراهیم و ذبح فرزندش ذکر می کند . اگر این عبارت « بشرناه باسحاق » قبل از آن عبارت « سلام علی ابراهیم ... انه من عبادنا المومنین » که در آخر شرح حال پیغمبر گفته شده آمده بود ، شاید باز می توانستیم بگوییم که ذبیح اسحاق است . ولی چون نام اسحاق بعد از تمام شدن داستان حضرت ابراهیم و ذبح فرزندش آمده ، پس نمی توان ذبیح را اسحاق دانست . پس اگر مسلمین در ظواهر عبارات قرآن هم دقت کنند ، ذبیح الله حضرت اسماعیل بوده است .
به هرجهت این عید و جشن ما چندین جنبه دارد ؛ یک جنبه آن همین است که خداوند آن را عید قرار داد : « بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا » . حال چه این روز ، عید باشد و چه روز دیگری ، هر روز را که خداوند عید قرار دهد برای ما عید است . مانند سه روز عرفه که مقرراتی برای حجاج دارد و امثال آن . جنبه دیگر اینکه یادبود خاطره آخرین امتحان حضرت ابراهیم است که موفق از آن بیرون آمد و به بالاترین مقام رسالت رسید .
جنبه سوم این است که همه مسلمین که امروز در مکه هستند - گو اینکه ممکن است یک عده دیروز را جشن گرفته باشند - موفق شده اند عبادت مهمی را که موجب الفت بین مسلمین شده است ، انجام دهند . (۱۵) ما همانطور که برای توفیق پدرمان حضرت ابراهیم که در امتحان موفق شد ، جشن می گیریم ، برای توفیق همه مسلمین که در حج هستند جشن می گیریم . البته قربانی هم برای آنها که در منی هستند واجب است که انجام دهند ، ولی برای حاجی ها در سنوات بعد واجب نیست و مستحب است که به عنوان یادگاری از این عید و سفری که خداوند توفیق انجام آن را به آنها داده است ، قربانی کنند . ان شاء الله همه ما توفیق این عبادت را پیدا کنیم .


پاورقی :‌



منبع :

سفر حج و عید قربان / نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه .-- ویرایش ۲ .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۸۵ / صص ۲۷ – ۳۹


برچسب‌ها: