سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

جمعه

عرفان ، تصوف : عشق و شهادت / حاج علی تابنده‏ محبوبعليشاه

متن سخنرانی جناب آقای حاج علی تابنده ( محبوبعلیشاه ) در ۲۸ مهر ۱۳۷۰



یکی از مقاماتی که برای مومن ذکر شده ، مقام شهادت است . شهادت بر دو نوع است : نوع اول شهادت ظاهری ست که مومنین در مقابل دشمنان دین به مقام رفیع شهادت می رسند و از نظر ظاهری ، جسم خاکی و فانی در معرض فنا قرار می گیرد و به عبارت دیگر کشته می شوند و شهید می گردند .
نوع دومی که برای شهادت ذکر کرده اند شهادت باطنی است که در این شهادت ، قاتل خود دوست است و به تعبیر عرفانی اش شهید به مقام فناء فی الله می رسد و در حدیث قدسی داریم : « من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته انا دیته » . خداوند می فرماید : کسی که به جستجوی من آمد ، مرا طلب کرد ، مرا درمی یابد ؛ وقتی که مرا دریافت ، مرا می شناسد و کسی که مرا شناخت ، عاشق من می شود و کسی که عاشق من شد ، من هم عاشق او می شوم و کسی که عاشق او شدم او را می کشم و کسی که او را کشتم ، خونبهایی برای او قائل هستم و این خونبها خود من هستم . و چه مقامی بالاتر از این که خونبهای شهید ، خود خداوند است .
باز در حدیث نبوی (ص) آمده است که « من عشق فعف و كتم ثم مات ، مات شهیدا » : کسی که عاشق شد و خویشتن داری کرد و عشق خود را پنهان کرد و مرد ، در حالتی از دنیا رفته است که به مقام شهید رسیده است . وقتی مومن و سالک به مقام شهید می رسد که عشق او به محبوب و معبود واقعی به سر حد کمال برسد تا به آنجایی که جز دوست ، دیگری را نبیند ؛ این عشق است که باعث می شود مومن به اینچنین مرحله ای برسد .
عشق در لغت از ریشه « عشقه » گرفته شده است ؛ عشقه در فارسی همان پیچک است . پیچک گیاهی است رونده که به دور گیاه دیگری می پیچد و آن قدر سماجت در پیچش خودش به خرج می دهد که گیاه اولی را در وجود خودش حل و با خودش یکی می کند . این سماجت در پیچش به دور آن گیاه به وسیله گیاه دیگری به‏نام عشقه یا پیچک باعث این می شود که هر دو گیاه یکی بشوند .
عشق را به مجازی و حقیقی تقسیم کرده اند که از نظر شخص من عشق مجازی مفهومی ندارد ؛ چون عشق تا به آن حد مقامش والا ست که به جز معبود و معشوق حقیقی به کار بردنش درباره دیگری مفهومی نخواهد داشت .
برای آنکه فرق بین عشق مجازی و حقیقی را بدانیم بهترین نمونه اش اشاره هایی است که در قرآن مجید در قصه حضرت یوسف آمده که حضرت شیخ احمد غزالی « احسن القصص » (۱) خواندنش را از جهت آنکه داستان عشق است می داند . شرح عشق مجازی و حقیقی هر دو در این داستان آمده است . وقتی زلیخا به یوسف اظهار عشق و تمایل می کند که در قرآن مجید آمده : « و لقد همت به و هم بها » (۲) ؛ در یک لحظه یوسف نیز می رود که تسلیم هوا و هوس نفس خود شود و لذا رو به او می آورد . در اینجا از روی عشق مجازی است که او تسلیم هوای نفس خود می شود و تصمیم به وصال زلیخا می گیرد ؛ ولی در همان لحظه عشق واقعی درصورت ملکوتی پیرش ، محبوبش ، مرادش که یعقوب پدر بزرگوارش بوده ، ظاهر می شود و به تعبیر قرآنی « برهان رب » (۲) را می بیند که او را از گناه باز می دارد بطوری که یوسف از زلیخا فرار می کند . زلیخا به دنبال او می رود و پیراهن او را از پشت پاره می کند ؛ ولی از آنجایی که خداوند می خواست که یوسف آلوده به گناه نشود ، درهای مقفل تالار ، همه باز می شود و یوسف از یکی از درهای تالار خارج می شود . (۳)
در اینجا فرق بین عشق مجازی و عشق حقیقی کاملا عیان می شود که خداوند عشق حقیقی و واقعی به خودش را که در صورت ملکوتی پیر متجلی شده بوده به او نشان می دهد .
در قرآن از کلمه عشق ذکری نشده ولی تعبیر حب شدید ، علاقه شدید ، در قرآن آمده ، چنانکه می فرماید : « الذین امنوا اشد حبا لله » (۴) ، کسانی که ایمان آورده اند حب شدید به خداوند دارند . هیچ مانعی ندارد که ما به جای همین حب شدید و علاقه وافر ، کلمه عشق را به کار ببریم .
حال به این سوال می رسیم که این حب شدید که به عشق تعبیر می شود ، چگونه در انسان پیدا می شود ؟ انسان عاشق زیبایی و جمال است و خداوند نیز دارای حسن مطلق است :
در ازل پرتو حسنش ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
خداوند می فرماید که من گنج پنهانی بودم که می خواستم شناخته شوم ، خلق را آفریدم از برای آنکه شناخته شوم : « کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف » . او می خواهد چگونه شناخته بشود ؟ بدین ترتیب که حس و زیبایی و جمال خودش را به بنده اش نشان بدهد و بدین ترتیب او را عاشق و واله و شیدای خود کند . این عشق چگونه در قلب مومن و بشر عادی پیدا می شود ؟ بشری که به تنهایی امکان عاشق شدن به محبوب و معبود واقعی که او را به کمال مطلق برساند ، ندارد ؟ در اینجا راهبر و راهنمایی بایستی وجود داشته باشد . این راهبر و راهنما کیست و پیدایش آن چگونه است ؟ ما یعنی شیعه ، شیعه اثنی عشری - کسانی که به ولایت علی ابن ابی طالب و یازده نفر فرزندان و جانشینان آن بزرگوار اعتقاد داشته و داریم - معتقدیم که این عشق به واسطه آن بزرگواران ، با رابطه معنوی و ولوی با آنان ، با محبوب و معشوق حقیقی برقرار می شود . کما اینکه باز داریم : « ولایه علی ابن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی » ، ولایت علی ابن ابیطالب حصار من است که اگر آدمی داخل آن حصار بشود ، از هر عذابی در امان است . همین حصار است که انسان را به عشق می رساند .
و اما چرا می گوییم که بشر احتیاج به این دارد که رابطه و واسطه ای داشته باشد تا به خدای خودش ، معبود و معشوق خودش ، برسد ؟ اولا چون این نفس ، این نفس اماره ، باعث آن می شود که آدمی نتواند امیال و اغراض و شهواتش را سرکوب بکند و مستقیما با حق ارتباط برقرار بکند ، از این رو رابطه و واسطه ای می خواهد که بین ما و محبوب مطلق باشد ؛ اصولا اگر اینچنین نباشد بشر طاقت این را ندارد که خداوند حب و عشق خود را بطور کامل و تمام در دل او جایگزین کند . یک بار که حضرت موسی به کوه طور می رفت ، جوانی عرض کرد که یا موسی به خداوند عرض کن که عشق خودش را در دل من بیاندازد . موسی وقتی که عرض می کند ، خداوند می فرماید : این جوان طاقت این امر را ندارد و برای این که به تو ثابت بکنیم که در این جوان طاقت عشق ما وجود ندارد ، در قلبش ذره ای از محبت خود را جای دادیم ، برو ببین که به چه سرنوشتی دچار شده است . زمانی که موسی از کوه طور به پایین آمد ، مشاهده کرد که جوان در اثر همان ذره حبی که خداوند در دل او جای داده بود ، خودش را از کوه پرت کرده و قطعه قطعه شده بود .
حال چگونه باید با کمک راهنما و پیر و استمداد از ائمه اطهار (ع) این عشق را به تکامل رساند و تیشه به ریشه نفس زد ؟ هر چه یاد خدا ، یاد محبوب را در دل افزون تر بکنیم ، طبعا امیال نفسانی از دل بیرون می رود و خانه تهی و مهیا می گردد برای صاحب خانه و روشنایی و نورانیت رب به چشم دل دیده می شود . این زمانی است که آدمی تهذیب نفس بکند تا بتواند چهره محبوب را در قلب خودش با چشم دل مشاهده بکند . در راه سلوک ، یک دسته اعمال قالبیه وجود دارد و یک دسته اعمال قلبیه ای . اگر این دو با هم انجام بشود آنگاه این نفس تهذیب و پاک می شود . خانه رفت و روب می شود و آماده آمدن دوست می گردد و این فقط و فقط با توجه تام به ذکر و یاد خدا میسر است .
درباره ذکر و مراتب آن و اینکه قلب را باید آماده بکنیم برای ورود محبوب ، داستان شیرین و فرهاد نمونه بارزی است ، به این شرح که روزی به شیرین می گویند : فرهاد چهره تو را بر کوه ، نقش بسته است . وقتی شیرین می آید و به کوه نگاه می کند می بیند چهره اش را به همان طریق که عینا هست فرهاد به کوه نقش و حجاری کرده است . شیرین از فرهاد سوال می کند که تو یک بار بیشتر من را ندیدی چگونه با یک بار دیدن اینچنین حجاری کردی ؟ او در جواب می گوید که آری یک بار دیدم ولی آن یک بار به چشم دل دیدم نه به چشم سر . وقتی که آدمی به چشم دل ، محبوب را ببیند ، هرگز از دل نمی رود و همیشه در قلبش باقی ست و میماند .
این ذکر و فکر باید همیشگی باشد تا باعث قوت قلب ، باعث بینایی دل ، باعث روشنایی دل ، باعث نزدیک شدن عاشق به معشوق شود .
باز در اینجا بی مناسبت نیست که داستان دختر هندویی را که پسرک مسلمانی بر او عاشق می شود ذکر کنم . پسرک وقتی که به خانه دختر می رود و اظهار عشق به او می کند ، دختر در جواب می گوید : مگر دیوانه شده ای ؟ جوان مسلمان همین جمله « مگر دیوانه شده ای » را ذکر خودش قرار می دهد و هر که با او صحبت می کند، در جواب می گوید : مگر دیوانه شده ای ؟ پادشاه به او می رسد ، با او صحبت می کند ، در جواب پادشاه می گوید : مگر دیوانه شده ای ؟ شاه تعجب می کند . او نمی داند که این جوان ذکر را از معشوق گرفته و آنچه از لب معشوق به زبان آمده برای عاشق دلیل و برهان است . عاشق بایستی ببیند که معشوق چه می گوید و به خواست معشوق باید عمل کند نه به هوا و هوس های خودش . ولی پادشاه در مقابل شنیدن این جمله « مگر دیوانه شده ای ؟ » به خیال خودش تصمیم به معالجه جوان می گیرد . اطباء دربار را بسیج می کند . همه را می آورد و جوان عاشق را به آنان نشان می دهد . و هر یک از او سوال می کنند : درد تو چیست ؟ او در جواب می گوید : مگر دیوانه شده ای ؟ اطبا نتیجه ای نمی گیرند زیرا که در مقابل جویا شدن حال او ، پاسخی جز « مگر دیوانه شده ای ؟ » نمی شنوند . تا اینکه ماجرا را به پادشاه می گویند . پادشاه می گوید او را رها کنید ، بگذارید به هر جا می خواهد برود . او را رها می کنند ، به در خانه معشوق می رود . وقتی به در خانه معشوق می رسد وارد می شود . دختر وقتی چشمش می افتد به عاشق خودش ، به او نگاهی می کند و می گوید تو هنوز زنده ای ؟ جوان بیرون می آید و می خوابد و جان به جان آفرین تسلیم می کند . چرا ؟ چون معشوق از او خواسته بود که زنده نباشد . « مگر هنوز زنده ای » مفهومی جز این ندارد که نباید زنده باشی و خواست معشوق این بوده که او بمیرد . خبر به پادشاه می دهند . می گوید جنازه اش را تشییع کنید و از جلوی در خانه معشوق ببرید . وقتی از جلوی در خانه معشوق رد می شوند ، جنازه متوقف می شود . به او خبر می دهند که چنین اتفاقی افتاده است . وقتی می آید بیرون و چشمش به جنازه می افتد ، او هم درجا جان می دهد و به عاشق حقیقی خودش می پیوندد .
ترسم ای فصاد گر فصدم کنی‏
نیش را ناگاه بر لیلی زنی (۵)
من کیم لیلی و لیلی کیست من‏
ما یکی روحیم اندر دو بدن (۶)
وقتی که عاشق و معشوق یکی شدند ، جان ها یکی شد ، فرقی بین آنها نمی ماند .
پس همانطور که عرض کردم بشر طالب حسن و جمال است که این زیبایی و حسن و کمال مطلق تنها و تنها در معشوق حقیقی و کل یعنی خداوند متعال وجود دارد و اوست که می تواند زیبایی اش را به عاشق خود نشان بدهد . ولی آیا به هر کسی می توان این زیبایی را نشان داد و آیا ما شایستگی دیدن این زیبایی را داریم ؟ لحظه ای بیاندیشیم و فکر کنیم آیا آنچه محبوب خواسته ما کرده ایم تا ما آنچه می خواهیم او بکند و زیبایی که مورد مطلوب ما است به ما نشان بدهد ؟
زنی به حضور بایزید بسطامی می رسد و عرض می کند که ای شیخ همسر من ، شوهر من ، قصد دارد که همسر دیگری را اختیار کند و اگر شرعا مجاز بودم که برقع از صورت خود بردارم و تو چهره من را می دیدی در شگفت می ماندی که چگونه با این زیبایی ، همسر من قصد تاهل مجدد دارد ؟ بایزید به محض شنیدن این سخن نعره ای می کشد و به زمین می افتد . این زن مات و مبهوت ماند که این سخنی نبود که بایزید را به این وضع انداخت . زن از زیبایی ای صحبت کرد که به ظاهر به زیر روبند بود و بایزید او را ندیده بود ، پس چرا صیحه ای کشید و افتاد ؟ وقتی که بایزید به هوش آمد از او سوال کردند که علت این حالت چه بود ؟ گفت : این زن مرا به یاد محبوب و معشوق واقعی خودم انداخت . من به این فکر افتادم که اگر معشوق و معبود من ، یعنی خداوند متعال ، برقع از صورت خود بردارد و صورت زیبای خویش را به من نشان بدهد و به من بگوید تو با داشتن چنین معشوق زیبایی که هیچ کس تاب تحمل دیدن آن را ندارد ، چگونه به دنیا و زیبایی های ظاهری اش فریفته می شوی ، من چگونه پاسخ بگویم ؟
همین زیبایی و همین جمال الهی والا را اصحاب حضرت سید الشهداء (ع) در روز عاشورا دیدند که چنین عاشق و واله شدند . در شب عاشورا حضرت سید الشهدا مقامات آنها را نشان داد و به عبارت دیگر آنان در آن شب معشوق واقعی را دیدند و به این دلیل در صبح عاشورا هر یک سعی داشت که به دیگری تقدم بگیرد و زودتر به میدان برود و حتی برخی زره خود و همه چیز را از تن می کندند و به دور می انداختند . چرا که عشق در تمام سراسر وجودشان رخنه کرده و فضای سینه شان را پر از دوست کرده بود و می خواستند که هر چه زودتر ترک قالب جسمانی کنند و به دوست برسند و رسیدن به دوست جز دل کندن از این دنیا و این جسم خاکی راه دیگری برای آنها نداشت . آنها که این مقامات را دیدند می خواستند که از بدن خاکی رهایی پیدا کنند و به آن مقام بالایی که دیده بودند و مولایشان و سرورشان حضرت سید الشهدا (ع) به آنها نشان داده بود برسند ؛ یعنی به‏مقام فناء فی الله که نهایت آرزوی هر سالک و همان مقام شهادت معنوی است ، نائل شوند .


پاورقی :

۱. اشاره است به سوره یوسف ، آیه ۳ : « نحن نقص علیک احسن القصص بما اوحینا الیک هذا القران .... » ( با این قرآن که به تو وحی کرده ایم ، بهترین داستان را برایت حکایت می کنیم ... ) .
۲. سوره یوسف ، آیه ۲۴ : « و لقد همت به و هم بها لو لا ان را برهان ربه » ( آن زن آهنگ او کرد . و اگر نه برهان پروردگارش را دیده بود ، او نیز آهنگ آن زن می کرد ) .
۳. مولوی در اشاره به این مطلب می فرماید :
گر زلیخا بست درها هر طرف‏
یافت یوسف هم ز جنبش منصرف‏
باز شد قفل و در و شد ره پدید
چون توکل کرد یوسف ، برجهید
گرچه رخنه نیست عالم را پدید
خیره یوسف وار می باید دوید
تا گشاید قفل و در پیدا شود
سوی بی جایی شما را جا شود
مثنوی معنوی / به اهتمام توفیق سبحانی ؛ دفتر پنجم / ابیات ۷ - ۱۱۰۵
۴. سوره بقره ، آیه ۱۶۵
۵. مثنوی معنوی ، دفتر پنجم ، بیت ۲۰۱۸
۶. همان ، چاپ کلاله خاور ، ص ۳۱۲ ، س ۳۹


منبع :

عرفان ایران ( مجموعه مقالات ) (۱۴) / گردآوری و تدوین مصطفی آزمایش .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۸۱ / ص ۱۱۱

با تشکر از فقیر محترمی که متن را در اختیار ما قرار دادند .


برچسب‌ها: