سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

دوشنبه

انتشار داستان ها و پیام های عطار در منطق الطیر و الهی نامه

کتاب « داستان ها و پیام های عطار در منطق الطیر و الهی نامه » تاليف دکتر حشمت الله ریاضی منتشر شد . در زیر بخشی از دیباچه و خلاصه ای از زندگی عطار را که در ابتدای کتاب آمده و همچنین خلاصه ای از فهرست کتاب را مطالعه فرمایید .

دیباچه کتاب


آفرین جان آفرین پاک را / آن که جان بخشید و ایمان ، خاک را
خدا را سپاس که توفیق اتمام « داستان ها و پیام های مثنوی معنوی» ، « داستان ها و پیام های خمسه نظامی » و « داستان ها و پیام های شاهنامه فردوسی » به این حقیر داده شد و این کتاب ها به زیور چاپ آراسته گردید . اکنون پیام دل شنیدم که « داستان ها و پیام های عطار نیشابوری در منطق الطیر و الهی نامه » را به رشته نگارش درآورم ، باشد که افراد بیشتر بتوانند از این گنجینه عظیم که سرچشمه فیاض اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی رومی نیز بوده است بهره ها یابند . صاحب نظران می دانند که ارائه مفاهیم آثار بسیار عمیق عرفانی ، آن هم به زبان ساده ، در روزگار کنونی که ذهن های مردم کمتر با اسرار و معانی ژرف آشناست بس دشوار است .
از سویی دیگر آنان که در وادی عرفان قدم ننهاده اند این الفاظ اسرارآمیز را بر تصورات مادی حمل می کنند و از مقصود دور می شوند ، مثلا آنان که شراب ربانی ، عشق سرمدی ، حسن ازلی ، جنون عاشقانه و امثال این گونه معانی را نفهمیده و احساس نکرده اند نمی توانند آن را در ذهن تجسم بخشند ، مگر اینکه در ظروف نازله عقل مادی و الفاظ صوری بریزند و چون چنین کنند دیگر محرم راز نیستند و گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش .
سومین دشواری ، محدویت الفاظ در نمایش حالت های بیکران روحی است .
معانی اندرون حرف ناید / که بحر قلزم اندر ظرف ناید
به هر حال این نیازمند معرفت و حقیقت ، علاقه مند به درک و نمایش آثار عرفای بزرگ از جمله عطار و ریزه خوران خوان پرنعمت آنان ، که خود دریای مواج معرفت اند ، می باشم ؛ عطاری که مولانا در وصفش می فرماید :
هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
و یا :
عطار روح بود و سنایی دو چشم او / ما از پی سنایی و عطار می رویم
...

عطار را بهتر بشناسیم


شیخ ابوحامد ( یا ابوطالب ) محمد بن ابراهیم ملقب به فریدالدین در سال ۵۱۲ یا ۵۱۳ هجری قمری در کدکن از روستاهای نیشابور به دنیا آمد . (۱) چون پدرش در شهر شادیاخ نیشابور مغازه عطاری داشت خود او نیز شغل پدر را در پیش گرفت و به عطار معروف گشت . او پس از تحصیل آغازین ، به خدمت شیخ مجدالدین بغدادی که از خلفای شیخ نجم الدین رازی بود رسید و وارد طریقت شد و هم از او درس حکمت و طبابت گرفت و شور عشق در او نمایان شد و چشمه شعر از وجودش جاری گشت ، اما منتظر جرقه ای دیگر بود که مشتعل ، پخته ، و سوخته گردد و آن چنان بود که جامی در نفحات الانس آورده است :
« گویند سبب توبه وی آن بود که روز در دکان عطاری مشغول معامله بود ، درویشی به آنجا رسید و چند بار « چیزی در راه خدا بدهید » گفت . وی چیزی به درویش پرداخت . درویش گفت : تو همچون من می توانی مرد ؟ عطار گفت : بلی . درویش کاسه ای چوبین داشت زیر سر نهاد و گفت : الله الله و جان داد ، عطار را حال متغیر شد و دکان برهم زد و به این طریق درآمد » . (۲)
ضمنا همین مجدالدین بغدادی ، محقق ترمزی را ، و او ( ترمذی ) بهاءالدین ، پدر مولوی را تربیت کرد . لذا وقتی که در سال ۶۱۶ هجری قمری که بهاءالدین و پسرش جلال الدین به هجرت پرداختند ، در مسیر خود به خدمت عطار رسیدند و طبق نقل جامی ، وی کتاب « اسرارنامه » خود را به جلال الدین داد . (۳) و همان انگیزه آغازین تصوف عاشقانه مولانا بود ؛ چه مولانا خود می گوید :
من آن ملای رومی ام که از نطقم شکر ریزد / ولیکن در سخن گفتن غلام شیخ عطارم
و نیز فرمود :
مرا از شاعری خود عار ناید / که در صد قرن چون عطار ناید
خلاصه آتش عشقی که در جان عطار بود در خرمن وجود جلال الدین دوازده ساله افتاد و همان زمینه ساز شعله ای بود که در ۳۸ سالگی عمر مولانا به وسیله « شمس » مشتعل شد که گفت :
گرد عطار گشت مولانا / شربت از دست شمس بودش نوش
و یا :
آنچه گفتم از حقیقت ای عزیز / آن شنیدستم من از عطار نیز
شیخ عطار بنا به قول جامی در ۱۱۴ سالگی در سال ۶۲۷ به دست کفار مغول شهادت یافت . (۴)

آثار شیخ عطار: آثار شیخ را قاضی نورالله شوشتری ۱۱۴ جلد کتاب و رساله ، و رضاقلی خان هدایت ۱۹۰ و دولتشاه سمرقندی چهل اثر در نظم و نثر می داند ولی آنچه در دست است سی اثر می باشد که مهم ترین آنها « منطق الطیر » است ،‌البته از میان این سی اثر نیز بجز آنها که قطعا از عطار هستند ، در مورد بقیه اختلاف نظر است . « منطق الطیر » ، مثنوی عرفانی تعلیمی و عشقی مشتمل بر ۴۶۰۰ بیت است که از جنبه نمادین ، شخصیت آفرینی و تخیلی بودن در ادبیات ایرانی ، بی نظیر و از نظر رموز عرفانی کم مانند و از نظر سلوک عاشقانه عارفانه ، پیشرو است . (۵)

پاورقی:
۱. در صفحات ۳۲ و ۳۳ کتاب « منطق الطیر » ، با مقدمه ، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی ، چنین آمده است : « با توجه به بعضی از اسناد قدیم و بعضی اطلاعات محلی با اطمینان می توان گفت او ، فریدالدین محمد بن محمد بن ابراهیم بن اسحاق کدکنی است که خاکجای خودش امروز در شهر کنونی نیشابور زیارتگاه است و مزار پدرش با نام « پیر زروند » در کدکن ، در ولایت رخ از ولایات دوازده گانه نیشابور قدیم می باشد . »
۲و۳. جامی ، نفحات الانس ، به تصحیح محمود عابدی ، ص ۵۹۶.
۴. جامی ، نفحات الانس ، به تصحیح محمود عابدی ، ص ۵۸۴.
۵. « منطق الطیر » به سبب اهمیت چاپ های زیادی شده است ؛ آنچه در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته ، چاپ اخیر آن توسط استاد محمدرضا شفیعی کدکنی است و شماره ابیات در پاورقی ها براساس همین چاپ است .

فهرست کتاب


دیباچه کتاب
عطار را بهتر بشناسیم
منطق الطیر:
زبان پرندگان ؛ مناجات ؛ بخش اول : آغاز داستان پرندگان ؛ بخش دوم : بیان هفت وادی سلوک یا هفت شهر عشق ، اول ، وادی طلب ، دوم وادی عشق ، سوم وادی معرفت ، چهارم وادی استغنا ، پنجم وادی توحید ، ششم وادی حیرت ، هفتم وادی فقر و فنا
الهی نامه:
معرفی کتاب ، آغاز الهی نامه ، خطاب به روح ، گفتار اول ، ... ، گفتار بیست و دوم ، خاتمه کتاب
منابع و مآخذ

این کتاب در انتشارات حقیقت در ۳۵۶ صفحه و به قیمت ۴۰۰۰ تومان منتشر شده است .
تلفن مرکز پخش : ۵۵۶۳۳۱۵۱
nashr_haghighat@yahoo.com

برچسب‌ها: