سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

پنجشنبه

انتشار کتاب مولوی در عرفان ایران

به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا کتاب « مولوی در عرفان ایران ( مجموعه مقالات ) » گردآوری و تدوین محمدعلی طاووسی در ۴۱۹ صفحه توسط انتشارات حقیقت منتشر شد .

مقدمه کتاب


تدوین مجموعه مقالات « مولوی در عرفان ایران » به مناسبت برگزاری مراسم هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی می باشد که این سال ( ۲۰۰۷ میلادی / ۱۳۸۶ شمسی ) به پیشنهاد سازمان جهانی یونسکو ، سال یادبود مولانا اعلام شد . به همین جهت در بسیاری از کشورها اعم از اسلامی و غیراسلامی ، شرقی و غربی ، از جمله ایران مراسم نکوداشت این بزرگ تصوف عارف شهیر مسلمان ایرانی به طور مفصل برگزار گردید . انتشارات حقیقت نیز به قصد آنکه مشارکتی در مراسم تجلیل از این عارف بزرگوار داشته باشد و ارادتی بنماید تا سعادتی ببرد ، چندین کتاب از آثار خویش را مجددا چاپ و منتشر کرد . (۱)
برگزاری اینگونه همایش ها از چند جهت حائز توجه است : اول اینکه گرامیداشت و قدردانی از یک عارف و متفکر و صوفی بزرگ مسلمان است که سهم بسیاری در تاریخ تحول تفکر اسلامی داشته است . ثانیا اینکه همانا معرفی و ارائه یک نحوه تفکر اصیل و عمیق معنوی در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی است . بالاخره اینکه مویدی استوار بر این مدعا می باشد که جامعه جهانی و خرد جمعی بشر به این نتیجه رسیده است که انسان دوره مدرن در بحران و فقر معنویت به سر می برد و به جهت برون رفت از این عسرت معنوی نیاز به تعالیم و آموزه های اصلی عرفانی ـ اسلامی می باشد .
هرچند که در مخالفت با مولانا و برخی از این نکوداشت ها ، حرف ها و حدیث هایی گفته شد که موجب تکدر خاطر اصحاب تفکر دینی و علاقه مندان و ارادتمندان مولانا و پژوهشگران مولوی بود ؛ ولی صاحب نظران و دلسوزان واقعی اسلام به اینگونه اقوال ، وقعی نمی نهد و توجه دارند که :
چون غرض آمد هنر پوشیده شد / صد حجاب از دل ، به سوی دیده شد
« مولوی در عرفان ایران » دربرگیرنده مقالات منتشر شده در « عرفان ایران » ، گردآوری و تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش ، از شماره ۱ تا شماره ۳۲ می باشد . این فصلنامه که از پاییز سال ۱۳۷۸ تا کنون به طور مستمر منتشر می شود و اولین فصلنامه تخصصی درباره عرفان است ، خیلی زود مورد توجه محققان قرار گرفت به نحوی که اکنون لااقل ده شماره اول آن نایاب است [(۲)] ؛ لذا بسیاری از علاقه مندان درخواست می کردند که شماره های نایاب آن تجدید چاپ شود یا اینکه مقالات آنها به صورت موضوعی منتشر گردد . و چون در غالب شماره های این فصلنامه ، مقاله یا مقالاتی درباره مولانا مندرج است ؛ از این رو قرار بر این شد که اولین مجموعه مستخرج از « عرفان ایران » درباره مولانا باشد که بر این اساس ابتدا اغلاط چاپی مقالات مذکور اصلاح شده و تمامی مقالات ویرایش مجدد شد . در خاتمه ناشر از دوست عزیز و برادر معنوی مولانادوست که در چاپ این کتاب مساعدت مالی کردند ، تشکر می کند . و هو الموفق و المعین

پاورقی :
۱. این کتاب ها عبارتند از : چاپ دوم « جذبات الهیه (‌ منتخبات کلیات شمس الدین تبریزی ) » ، « نخبه العرفان من آیات القرآن و تفسیرها » و « داستان ها و پیام های مثنوی » . درباره کتب مذکور به فصل سوم کتاب حاضر رجوع شود .
[(۲)] . فایل های مجموعه کامل عرفان ایران در سایت تصوف ایران جهت دانلود منتشر شده است .

فهرست مندرجات کتاب


مقدمه
فصل اول : مقالاتی درباره مولانا
ـ ولایت معنوی در مثنوی مولوی / دکتر شهرام پازوکی
ـ اعتقادات مذهبی مولانا جلال الدین بلخی ( بحثی در تشیع یا تسنن مولوی ) / دکتر سید مصطفی آزمایش
ـ مکتوبی از مولانا در اعتقادات وی به خاندان ولایت / دکتر سید مصطفی آزمایش
ـ تضاد عقاید مخالفین درباره مولانا جلال الدین / سید محمد حسن طباطبایی یزدی
ـ تاملی در پیوند فکری مولوی و ابن عربی / دکتر سید حسن امین
ـ مولوی بلخی در هندوستان ( تاثیر صوفیان ایرانی در اشاعه عرفان اسلامی و ادب فارسی در هند ) / دکتر حشمت الله ریاضی
ـ شادمانی دل ، طرب روحانی در مثنوی مولوی / دکتر حشمت الله ریاضی
ـ مقایسه انسان فرهمند در شاهنامه با ولی در مثنوی / معصومه امین دهقان
ـ مولوی در تنگنای ادبیات / محمد امین ایرج پور
ـ کرامات اولیا در آثار مولانا / محمد امین ایرج پور
ـ مولوی و مولویه / ویلیام چیتیک ؛ ترجمه فاطمه شاه حسینی
ـ دیباچه کتاب مستطاب فیه ما فیه / حاج شیخ عبدالله حائری [ رحمتعلیشاه ]
فصل دوم : عارفان مولانا پژوه معاصر
ـ شرح احوال مرحوم حاج شیخ عبدالله حائری ( رحمتعلیشاه )
ـ به یاد استاد هادی حائری
ـ فرزند عرفان و فرزندزاده عشق / منوچهر مصداقی ( سها )
ـ شرح احوال و آثار حاج شیخ اسدالله ایزدگشسب / عبدالباقی ایزدگشسب
فصل سوم : چند کتاب درباره مولانا و آثار وی
ـ جذبات الهیه ( منتخبات و شرح کلیات شمس الدین تبریزی ) ؛ تالیف : شیخ اسدالله ایزدگشسب / دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی
ـ نخبه العرفان من آیات القرآن و تفسیرها ( تطبیق اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس با قرآن کریم ) ؛ تالیف هادی حائری
ـ داستان ها و پیام های مثنوی ؛ تالیف : حشمت الله ریاضی
ـ من و رومی : زندگینامه خودنوشت شمس تبریزی ؛ ترجمه و تعلیق : ویلیام چیتیک / شهلا اسلامی
ـ مکاشفات رضوی ( شرح مثنوی معنوی ) ؛ تالیف : محمد رضا لاهوری / کورش منصوری
فصل چهارم : دو گزارش درباره مولانا
ـ به مناسبت برگزاری دو کنگره عرفانی / دکتر شهرام پازوکی
ـ خاطرات سفر ترکیه / دکتر سید مصطفی آزمایش


این کتاب به قیمت ۶۵۰۰ تومان قابل ابتیاع است .
تلفن مرکز پخش : ۵۵۶۳۳۱۵۱
nashr_haghighat@yahoo.com

برچسب‌ها: