سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

پنجشنبه

اعلانات : انتشار فصلنامه عرفان ایران شمار ۲۹-۳۰ ( پاییز و زمستان ۱۳۸۵ )

شماره جدید فصلنامه عرفان ایران (۲۹-۳۰) توسط انتشارات حقیقت منتشر شد و بزودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .
در این شماره می خوانید :

بخش مقالات


اسلام دين شمشير نيست / حاج دکتر نورعلی تابنده
مطلب حاضر عمدتا براساس بيانات اظهار شده در تاريخ ۶ شهریور ۱۳۸۲ تنظيم گرديده ، و به جهت مطالب نادرستی كه درباره اسلام ، اخيرا شايع شده و حتی پاپ رهبر كاتوليك های جهان نيز تكرار كرده ، در اين شماره عرفان ايران درج گرديد .

قاضی شوشتری و تصوف / اکبر ثبوت
« ... برای شناختن حقايق ماوراء طبيعی ، در ميان مسلمين مانند پيروان غالب اديان ، سه طريقه اصلی وجود داشته است :
الف - طريقه حكما كه مبتنی بر استدلال‏های عقلی و نظری است .
ب - طريقه عرفا كه مبتنی بر مكاشفه و شهود است .
ج - طريقه اهل تعبد كه استناد به نصوص دينی و الهام گيری از آنهاست .
برخی نيز كوشيده اند كه هر سه طريقه مذكور يا دو طريقه از آن سه را بشناسند و به يكديگر نزديك كنند ؛ يا در پاره ای موارد از يك طريقه درآيند و در پاره ای ديگر از طريقه ديگر ، يا هر سه طريقه و دست‏كم دو طريقه از آن سه را به موازات يكديگر مورد استفاده قرار دهند . شهيد قاضی نورالله از بزرگانی است كه به گواهی آثار فراوان خود ، هر سه طريقه را می شناخته و به راهروان و پيشوايان هر سه طريقه حرمت بسيار می نهاده و با اينكه وجهه غالب در آثار مشهور وی وجهه كلامی و دفاع از تشيع و امامت اميرمومنان (ع) است ، اما در موارد متعدد ، چه در آثار مستقل و چه در ضمن آثار مشهور خويش ، شناخت خود از دو طريقه حكما و عرفا و حرمتی را كه به آن دو طايفه می‏نهاده آشكار ساخته و برخلاف متشرعانی كه طريقه آن دو طايفه يا يكی از آن دو را نفی می كنند ، كوشيده است مبانی و اقوال ايشان را با آنچه از مكتب تشيع دريافته سازگار و هماهنگ نمايد ... »

تضاد عقايد مخالفين درباره مولانا جلال الدين / استاد سيد محمدحسن طباطبايی
اين مقاله به مناسبت روز مولانا (۸ مهر ۱۳۵۸) از يادنامه مولوی ، از انتشارات كميسيون ملی يونسكو در ايران ، تهران ، ۱۳۳۷ ، تدوين علی اكبر مشير سليمی ، صص ۱۲۳ - ۱۴۴ ، نقل شده است .

مروری بر احوال ، آراء و آثار ميشل شوتکی ‏يويتز [ خوتکییوچ ] محقق برجسته ابن عربی / جعفر فلاحی
« ميشل شوتكی يويتز چهره ای سرشناس در جوامع علمی فرانسه و بين الملل ، در زمينه عرفان اسلامی و خصوصا پژوهش در آثار ابن عربی است . درباره زندگی او اطلاعات زيادی دردست نيست ، چراكه او زندگی شخصی خود را همواره دور از چشم سايرين نگه داشته و در انزوا زندگی می كند و هرگز در مورد خود چيزی ننوشته است . اما نبايد مطالب فوق را به اين معنا گرفت كه به لحاظ آكادميك زندگی را كد و منفعلی داشته ، او مسلمانی است كه نه تنها به عرفان نظری می پردازد بلكه خود عملا دستی از دور بر اين آتش دارد و گمان می رود در شاخه ای فرعی از طريقه شاذليه مقدم باشد . و بنابر اطلاعاتی جديد اكنون در طريقه نقشبنديه سلوك می كند . سطور زير سعی در معرفی وی و آثارش دارد ... »

‏رفتارهای اسلام ستيزانه از قرون وسطی تاکنون / نوشته کارل ارنست ؛ ترجمه حسن نورائی بيدخت‏
ترجمه فصلی از كتاب « اقتدا به محمد » كه از جانب انتشارات حقيقت آماده انتشار است . اين كتاب در عرفان ايران ، شماره ۲۷ – ۲۸ ، معرفی شده است . مطالب زشت و نادرستی كه درباره پيامبر اسلام (ص) يا مسائل مربوط به يهود آمده است ، صرفا نظر مولف می باشد و به جهت حفظ امانت و برای اينكه خواننده متوجه شود چه تصورات و نظريات باطلی در اين باب وجود دارد، عينا نقل شده است . كلمات « حضرت » يا « عليه السلام » پيش يا پس از اسامی شريف پيامبران ، افزوده مترجم است .

بخش گفتگو


‏تفاهم معنوی تصوف و مسيحيت شرقی و حوادث ۱۱ سپتامبر / ترجمه ميرنادر محمدزاده‏
« گفتگوی حاضر از كتاب راه هايی به سوی قلب : تصوف و شرق مسيحی انتخاب و ترجمه شده است . اين كتاب در حقيقت مجموعه‏ ی از مقالاتی بوده است كه گروهی از دين پژوهان و انديشمندان بزرگ جهان ، در باب ارتباط معنوی تصوف و مسيحيت شرقی در همايشی در اكتبر ۲۰۰۱ ارائه كرده اند كه در سه بخش و يازده فصل به همت پروفسور كاستينجر به طبع رسيده است . مقاله حاضر از فصل پايانی كتاب است و در حقيقت ميزگردی بين سخنرانان همايش می باشد كه به پرسش و پاسخ و مباحثه بين آنها درباره حوادث ۱۱ سپتامبر ، اختصاص داده شده است . پرسش های مكتوب شركت كنندگان در همايش ، توسط رئيس جلسه ، پرفسور كاستينجر مطرح شده ، آنچه در ذيل می آيد صورت اصلاح يافته آن مباحثه توسط كاستينجر است . »

بخش تصحیح متون


‏شرح صدر فيض کاشانی / دکتر شهرام پازوکی‏
« دوره صفويه در تاريخ ايران دوره بسيار پيچيده ای است . دوره ای كه در ابتدای آن به اوج تفكر معنوی اسلام با جمع اركان اصلی تصوف ، تشيع و حكمت می رسيم و از طرف ديگر در اواسط آن شاهد نزول اين تفكر می شويم . متفكران بزرگ دوره صفويه ، همه دردمند ايام سخت خويش هستند . ايام ظهور نحوی نادانی در دين كه عموميت می يابد و محك سنجش دين داری ديگران می شود و تاكنون ادامه می يابد . اگر كسی به اعماق وضعيت تفكر در دوره صفويه راه نيابد و بسط و سير آن را بررسی نكند نمی تواند به وضعيت فكری ايران معاصر پی ببرد . ما اكنون در همان مسيری در تفكر قرار داريم كه از اواسط صفويه جاری شده است ... »

بخش هنر و عرفان


عرفان و موسيقی معنوی در دوره قاجار : مشتاق و نقش وی در تحول ساختار صدادهی سه تار / احمد صدری
« هنرهای موجود در تمدن اسلامی از خطاطی تا معماری عموما در دامان تصوف و عرفان اسلامی رشد كرده اند و بزرگان تصوف سهم مهمی در گسترش آنها داشته اند . از جمله اين هنرها موسيقی است . موسيقی سنتی معنوی ايران را هيچگاه نمی توان از سنن عرفانی جدا كرد . يكی از مشاهير تصوف در اوايل دوره قاجار مشتاقعليشاه است كه در تاريخ موسيقی در دوره قاجار نيز از چهره های برجسته می باشد . در اين مقاله ، به ذكر مختصری از شرح احوال وی و تاثيری كه در تحول ساختار صدادهی سه تار داشته است ، می پردازيم ... »

بخش معرفی کتاب


‏دو کتاب جديد درباره آراء و انديشه های هانری کربن‏ / مهين رضايی
« ... كربن با اسلام و ايران پيوند معنوی داشت و بخش عمده ای از زندگی خويش را صرف معرفی اسلام و ايران معنوی كرد . او در اين معنويت راه حل بحران تمدن غربی را می ديد . تفسير او از اسلام شيعی و به خصوص آموزه امامت ، بسيار بديع است و درحقيقت نگرشی جديد به اين اعتقاد بنيادين شيعه است . علی رغم اهميت كربن در شناخت اسلام شيعی و ايرانی ، متاسفانه آراء و افكار وی به درستی معرفی نگرديده است . هنوز بخش وسيعی از دين داران در اين ابهام مانده اند كه آيا به راستی كربن شيعه بود يا خير ؟ و هنوز اين سوال برای شان مطرح است كه چرا كربن فقط به جنبه عرفانی شيعه توجه كرده و به ابعاد ديگر آن توجهی نداشته است . و همين دو ابهام، نشانگر عدم شناخت كامل جامعه دين دار ايرانی از اين متفكر است ... »

‏تنبيه النائمين تالیف حاج ملا سلطانمحمد گنابادی ( سلطانعليشاه ) / عرفان ايران‏



پست الکترونیکی : nashr_haghighat@yahoo.com
تلفن انتشارات : ۸۸۷۷۲۵۲۹ ؛ فاکس : ۸۸۷۹۱۶۵۲
تلفن مرکز پخش : ۵۵۶۳۳۱۵۱

برچسب‌ها: ,