سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

شنبه

دفاعیه ها : نیابت امام زمان نزد صوفیه / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه

عنوان اصلی : نیابت خاصه و عامه


برای نیابت دو اصطلاح است : یکی اصطلاح فقها و اهل حدیث و دیگری اصطلاح عرفا و اهل طریق ؛ که در یکی از آنها عموم و خصوص نسبت به نفس اجازه و دیگری نسبت به مورد و مصداق اجازه منظور گردیده .
فقها ، نایب خاص کسی را می گویند که مستقیما از طرف امام (ع) اجازه داشته باشد و نایب عام فقهایی هستند که مشمول مقبوله عمر بن حنظله (۱) می باشند و طبق این اصطلاح ، نیابت خاصه در زمان غیبت کبری مقطوع و ادعای آن صحیح نیست و عرفا نیز به مقطوع بودن آن معتقدند .
ولی اصطلاح عرفا غیر از این است و نایب خاص ، کسی را می دانند که از طرف امام (ع) بلاواسطه یا به وسائط صحیحه غیرمخدوشه در امر خاصی ( مانند امامت جماعت یا جمع صدقات یا بیان احکام یا تلقین اذکار ) مجاز باشد و نایب عام ، کسی است که از طرف امام (ع) در همه امور دینی اجازه داشته باشد . ولی اجازه ، در هر دو باید به امام (ع) برسد ، ولو به وسائط باشد . و به این معنی نیز در بعض موارد فقهی استعمال شده است ( شرح لمعه ، کتاب جهاد ، باب : ترک قتال ) .
و در زمان غیب کبری چون زیارت امام (ع) به ظاهر میسر نیست ، اجازه بدون واسطه وجود ندارد . ولی اتصال اجازه تا زمان امام (ع) ممکن است و کسانی که متصدی امور دینی می باشند باید این اجازه را داشته باشند ؛ چنانکه علمای سابق معمول داشتند که اجازه خود را نیز مضبوطا در مولفات خود می نوشتند که دلیل تقید آنها به اخذ اجازه است .
پس اگر عرفا ذکری از نیابت خاصه یا عامه بنمایند ، منظور همان اصطلاح خودشان است و آن اصلا اشکالی ندارد و نیابت خاصه بدان معنی ممکن است . و نیابت عامه در اصطلاح عرفا مهمتر از نیابت خاصه است ، برخلاف اصطلاح فقها که برعکس است و به اصطلاح عرفا هر دو سلسله [ ی عرفا و فقها ] نیابت خاصه دارند ؛ علما در روایت و تبلیغ احکام شرعیه ، و عرفا در درایت و تلقین اذکار و دستورات قلبیه . و البته این اختلاف ، به اختلاف در اصطلاح راجع است و « لا مشاحه فی الاصطلاح » (۲) و دعوی عرفا هم فقط نیابت از امام به همان اصطلاح خودشان می باشد نه غیر آن .


پاورقی :



منبع :

رساله رفع شبهات / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۷۷ / شماره ۳ ، ص ۱۸


برچسب‌ها: