دفاعیه ها : نیابت امام زمان نزد صوفیه / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه
عنوان اصلی : نیابت خاصه و عامه
برای نیابت دو اصطلاح است : یکی اصطلاح فقها و اهل حدیث و دیگری اصطلاح عرفا و اهل طریق ؛ که در یکی از آنها عموم و خصوص نسبت به نفس اجازه و دیگری نسبت به مورد و مصداق اجازه منظور گردیده .
فقها ، نایب خاص کسی را می گویند که مستقیما از طرف امام (ع) اجازه داشته باشد و نایب عام فقهایی هستند که مشمول مقبوله عمر بن حنظله (۱) می باشند و طبق این اصطلاح ، نیابت خاصه در زمان غیبت کبری مقطوع و ادعای آن صحیح نیست و عرفا نیز به مقطوع بودن آن معتقدند .
ولی اصطلاح عرفا غیر از این است و نایب خاص ، کسی را می دانند که از طرف امام (ع) بلاواسطه یا به وسائط صحیحه غیرمخدوشه در امر خاصی ( مانند امامت جماعت یا جمع صدقات یا بیان احکام یا تلقین اذکار ) مجاز باشد و نایب عام ، کسی است که از طرف امام (ع) در همه امور دینی اجازه داشته باشد . ولی اجازه ، در هر دو باید به امام (ع) برسد ، ولو به وسائط باشد . و به این معنی نیز در بعض موارد فقهی استعمال شده است ( شرح لمعه ، کتاب جهاد ، باب : ترک قتال ) .
و در زمان غیب کبری چون زیارت امام (ع) به ظاهر میسر نیست ، اجازه بدون واسطه وجود ندارد . ولی اتصال اجازه تا زمان امام (ع) ممکن است و کسانی که متصدی امور دینی می باشند باید این اجازه را داشته باشند ؛ چنانکه علمای سابق معمول داشتند که اجازه خود را نیز مضبوطا در مولفات خود می نوشتند که دلیل تقید آنها به اخذ اجازه است .
پس اگر عرفا ذکری از نیابت خاصه یا عامه بنمایند ، منظور همان اصطلاح خودشان است و آن اصلا اشکالی ندارد و نیابت خاصه بدان معنی ممکن است . و نیابت عامه در اصطلاح عرفا مهمتر از نیابت خاصه است ، برخلاف اصطلاح فقها که برعکس است و به اصطلاح عرفا هر دو سلسله [ ی عرفا و فقها ] نیابت خاصه دارند ؛ علما در روایت و تبلیغ احکام شرعیه ، و عرفا در درایت و تلقین اذکار و دستورات قلبیه . و البته این اختلاف ، به اختلاف در اصطلاح راجع است و « لا مشاحه فی الاصطلاح » (۲) و دعوی عرفا هم فقط نیابت از امام به همان اصطلاح خودشان می باشد نه غیر آن .
پاورقی :
منبع :
رساله رفع شبهات / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۷۷ / شماره ۳ ، ص ۱۸برچسبها: دفاعیه ها
<< Home