سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

یکشنبه

اعلانات : انتشار فصلنامه عرفان ایران شماره ۲۷-۲۸ ( بهار و تابستان ۱۳۸۵ )

شماره جدید فصلنامه عرفان ایران (۲۷-۲۸) توسط انتشارات حقیقت منتشر شد و بزودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .
این شماره عرفان ایران ویژه نامه « تصوف ، عرفان و فقهای شیعه : به یادبود یکصدمین سال شهادت عارف فقیه جناب سلطانعلیشاه » است .
در این شماره می خوانید :

بخش مقالات


عرفان : اتفاق و اتحاد / حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
« امروزه در دنیا وقایعی ، چه در داخل کشورها و چه در سطح بین المللی ، در جریان است که نتایج آن در قلمرو معنویت و اعتقادات مردم ، سبب گردیده که آنها به عرفان گرایش یابند ؛ البته نه همواره به حقیقت عرفان بلکه در بسیاری اوقات به نام و عنوان و آوازه عرفان و به آنچه به ذائقه خود عرفان می پندارند . از این رو هر کسی به زعم خود مطالبی را در قالب الفاظ و اصطلاحات عرفانی با نام عرفان عرضه کرده که نتیجه آن ، پیدایش جریان های عرفانی متعددی است که امروزه تحت عناوین مختلفی هم در درون اسلام و هم بیرون آن متداول شده است . البته برخی از این عرفان های خارج از اسلام نظیر یوگا و ذن بودایی ، سنت و اصالت و پیشینه قدیمی تری دارند ... »

استاد شعرائی [ شعرانی ] و عرفان و تصوف / اکبر ثبوت
« ... استاد شعرائی در برخورد با عرفان و تصوف ، شیوه ای بسیار منطقی و معتدل داشتند . نه مانند برخی از شیفتگان عرفان ، همه ابعاد دین را تابع آرای عرفا قرار می دادند ؛ و نه مثل مخالفان عرفان ، در مقام نفی مطلق آن بودند . مرزها را حفظ می کردند و در عین پاسداری از حریم کلام و فقه و شریعت ، مکتب و آرای عرفا را به دیده حرمت می نگریستند و در این مسیر چندان پیش رفتند که به تبع جدشان ملا فتح الله کاشانی صاحب منهج الصادقین ، حتی از انا الحق گویی حلاج ، تفسیری موجه و مقبول عرضه فرمودند ؛ و آن را ناشی از توغل در توحید و یقین به فنا و استهلاک همه موجودات در وجود حق شمردند ... »

پیدایش سیر معنوی و عرفان / علامه سید محمد حسین طباطبایی
« ... یکی از مهم ترین نوشته های مرحوم علامه طباطبایی که نظر ایشان را نسبت به عرفان و تصوف و سلسله های صوفیه و انتساب آنها نشان می دهد ، فصلی است از کتاب شیعه . در اینجا این فصل عینا نقل می شود ... نقل کامل از کتاب شیعه ، مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه سید محمد حسین طباطبایی ... »

افرادی از فقهای اسلام که به علم حکمت پرداخته اند / آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی
« منظور مولف محترم از حکمت چنانکه در متن مطلب نیز واضح است اعم از فلسفه و تصوف و عرفان است . »

کتابشناسی جناب سلطانعلیشاه گنابادی / سید محمد حسین خبره فرشچی
« آثار حضرت حاج ملا سلطانمحمد گنابادی به ترتیب الفبا / نسخه های خطی تالیفات آنجناب به خط خودشان / کتب خطی و نسخ عکسی : تالیفات حضرت حاج ملا سلطانمحمد گنابادی ؛ بررسی های مربوط به سلسله نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی / آثار مربوط به سلسله نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی / مقالات مفرده در کتب ، دایره المعارف ها ، نشریات ادواری و مجموعه های مختلف درباره سلسله نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی / کتب و مقالاتی که از حضرت سلطانعلیشاه شهید نام برده شده است / پایان نامه ها / منابع خارجی »

تشیع و ایران / هانری کربن
« اندر اسلام ایرانی ، هانری کربن ، جلد اول ( شیعه دوازده امامی ) »

اهمیت معنوی پیدایش و گسترش سلسله های صوفیه / دکتر سید حسین نصر
« حقیقت و واقعیت تعالیم معنوی اسلام عمدتا در تصوف متبلور شده است . از این رو تصوف بیش از هر یک از دیگر وجوه اسلام جنبه های مختلف معنویت اسلامی را شکل می بخشد ، اگرچه این معنویت در زندگی مذهبی مسلمانان شریعتی اهل تسنن ، در زهد شیعی و نیز در زندگی فکری و هنری اسلام نیز خود را جلوه گر می سازد ... »

بخش تصحیح متون


ضمیمه رساله شهیدیه / شیخ عباسعلی کیوان قزوینی
« ... کیوان قزوینی که خود از زمره علما و وعاظ شهیر زمان خود و از جمله شاگردان و ارادتمندان مرحوم جناب سلطانعلیشاه بود ، شهیدیه را عمدتا درباره وقایعی نوشت که به کشته شدن مرشد خویش منجر شد ولی در ضمن آن مختصری از شرح احوال و کراماتشان را نیز آورده است ... »

بخش گفتگو


مقام تصوف نزد علامه طباطبایی / دکتر شهرام پازوکی
« مصاحبه مذکور با دکتر شهرام پازوکی توسط خانم مژگان ایلانلو اول بار در ویژه نامه علامه طباطبایی با نام جان جهان خردنامه روزنامه همشهری ، مورخه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ ، به صورت مختصر چاپ شد و در اینجا به صورت کامل و با اصلاحات درج می‏شود . »

بخش معرفی کتاب


نابغه علم و عرفان در قرن چهاردهم تالیف حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / عرفان ایران

معروف الکرخی تالیف شیخ قاسم طهرانی / عبدالحمید مرادی
« ابومحفوظ معروف بن فیروزان کرخی از نامدارترین عرفای نیمه دوم سده دوم قمری بوده و شخصیتی است که اکثر سلسله های تصوف و عرفان بدو منتهی می شوند . او در یک خانواده غیرمسلمان زاده شد و به تصریح مآخذ ، به دست امام رضا (ع) اسلام آورد و بعدها از اصحاب امام رضا و دربان وی شد . اکثر مآخذ متاخر شیعه و سنی ، وی را تربیت یافته امام رضا می دانند و معتقدند که او تصوف و تشیع را توامان از امام گرفته است و اشکالاتی که متوجه این ارتباط و اتصال می شود ، عمدتا از جانب کسانی صورت گرفته که مخالف تصوف هستند ؛ چرا که با اثبات این ارتباط ، ثابت می شود که تصوف و تشیع از آبشخور واحدی سیراب می شوند و هر دو ، ریشه در تعالیم ائمه شیعه و بالطبع در تعالیم پیامبر اسلام (ص) دارند . لذا اولین کسی که این انتساب را رد کرد ابن جوزی (م ۵۹۵ ق.) بود . اما با توجه به وجود نصوصی از سلمی و قشیری و انصاری و دیگران در مورد اسلام آوردن کرخی به دست امام رضا ، شکی در این مساله باقی نمی ماند ... »

اقتدا به محمد تالیف کارل ارنست / دکتر شمس الملوک مصطفوی
« ... کارل ارنست در کتاب حاضر بر اهمیت نگاه تاریخی به اسلام تاکید کرده و لذا به بررسی ریشه های تاریخی کلمات ، واژه ها و تغییرات تاریخی آنها برای فهم اسلام می پردازد و مصمم است با ارائه تصویری روشن از اسلام ، زمینه ایجاد ارتباط و گفتگوی سازنده بین مسلمانان و غیرمسلمانان را فراهم آورد ... »

مقالات هانری کربن گردآوری و تدوین محمد امین شاهجویی / عرفان ایران
« ... کربن از لحاظ معنوی و درونی ، کشش خاصی نسبت به تشیع که آن را طریقت باطنی اسلام می دانست ، احساس می کرد ، از این رو در بسیاری از نوشته های خود از جمله مقالات کتاب حاضر به بحث درباره امامت از دیدگاه شیعه دوازده امامی ، رابطه بین ظاهر و باطن ، تاویل ، سهم امام غایب در هدایت خلق و مانند آن از دیدگاه تشیع پرداخته است . از نظر وی ، امامت ، مفهوم باطنی و در حکم قلب نبوت است و امامت و نبوت ، دارای منشا مشترک می باشند ، امامت ، پشتیبان و حامل حقیقت است و بدون آن ، تمام کوشش ها به طرف حقیقت به خطا می انجامد ... »


پست الکترونیکی : nashr_haghighat@yahoo.com
تلفن انتشارات : ۸۸۷۷۲۵۲۹ ؛ فاکس : ۸۸۷۹۱۶۵۲
تلفن مرکز پخش : ۵۵۶۳۳۱۵۱

برچسب‌ها: ,