اعلانات : انتشار فصلنامه عرفان ایران شماره ۲۷-۲۸ ( بهار و تابستان ۱۳۸۵ )
شماره جدید فصلنامه عرفان ایران (۲۷-۲۸) توسط انتشارات حقیقت منتشر شد و بزودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .
این شماره عرفان ایران ویژه نامه « تصوف ، عرفان و فقهای شیعه : به یادبود یکصدمین سال شهادت عارف فقیه جناب سلطانعلیشاه » است .
در این شماره می خوانید :
پست الکترونیکی : nashr_haghighat@yahoo.com
تلفن انتشارات : ۸۸۷۷۲۵۲۹ ؛ فاکس : ۸۸۷۹۱۶۵۲
تلفن مرکز پخش : ۵۵۶۳۳۱۵۱
این شماره عرفان ایران ویژه نامه « تصوف ، عرفان و فقهای شیعه : به یادبود یکصدمین سال شهادت عارف فقیه جناب سلطانعلیشاه » است .
در این شماره می خوانید :
بخش مقالات
عرفان : اتفاق و اتحاد / حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
« امروزه در دنیا وقایعی ، چه در داخل کشورها و چه در سطح بین المللی ، در جریان است که نتایج آن در قلمرو معنویت و اعتقادات مردم ، سبب گردیده که آنها به عرفان گرایش یابند ؛ البته نه همواره به حقیقت عرفان بلکه در بسیاری اوقات به نام و عنوان و آوازه عرفان و به آنچه به ذائقه خود عرفان می پندارند . از این رو هر کسی به زعم خود مطالبی را در قالب الفاظ و اصطلاحات عرفانی با نام عرفان عرضه کرده که نتیجه آن ، پیدایش جریان های عرفانی متعددی است که امروزه تحت عناوین مختلفی هم در درون اسلام و هم بیرون آن متداول شده است . البته برخی از این عرفان های خارج از اسلام نظیر یوگا و ذن بودایی ، سنت و اصالت و پیشینه قدیمی تری دارند ... »استاد شعرائی [ شعرانی ] و عرفان و تصوف / اکبر ثبوت
« ... استاد شعرائی در برخورد با عرفان و تصوف ، شیوه ای بسیار منطقی و معتدل داشتند . نه مانند برخی از شیفتگان عرفان ، همه ابعاد دین را تابع آرای عرفا قرار می دادند ؛ و نه مثل مخالفان عرفان ، در مقام نفی مطلق آن بودند . مرزها را حفظ می کردند و در عین پاسداری از حریم کلام و فقه و شریعت ، مکتب و آرای عرفا را به دیده حرمت می نگریستند و در این مسیر چندان پیش رفتند که به تبع جدشان ملا فتح الله کاشانی صاحب منهج الصادقین ، حتی از انا الحق گویی حلاج ، تفسیری موجه و مقبول عرضه فرمودند ؛ و آن را ناشی از توغل در توحید و یقین به فنا و استهلاک همه موجودات در وجود حق شمردند ... »پیدایش سیر معنوی و عرفان / علامه سید محمد حسین طباطبایی
« ... یکی از مهم ترین نوشته های مرحوم علامه طباطبایی که نظر ایشان را نسبت به عرفان و تصوف و سلسله های صوفیه و انتساب آنها نشان می دهد ، فصلی است از کتاب شیعه . در اینجا این فصل عینا نقل می شود ... نقل کامل از کتاب شیعه ، مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه سید محمد حسین طباطبایی ... »افرادی از فقهای اسلام که به علم حکمت پرداخته اند / آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی
« منظور مولف محترم از حکمت چنانکه در متن مطلب نیز واضح است اعم از فلسفه و تصوف و عرفان است . »کتابشناسی جناب سلطانعلیشاه گنابادی / سید محمد حسین خبره فرشچی
« آثار حضرت حاج ملا سلطانمحمد گنابادی به ترتیب الفبا / نسخه های خطی تالیفات آنجناب به خط خودشان / کتب خطی و نسخ عکسی : تالیفات حضرت حاج ملا سلطانمحمد گنابادی ؛ بررسی های مربوط به سلسله نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی / آثار مربوط به سلسله نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی / مقالات مفرده در کتب ، دایره المعارف ها ، نشریات ادواری و مجموعه های مختلف درباره سلسله نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی / کتب و مقالاتی که از حضرت سلطانعلیشاه شهید نام برده شده است / پایان نامه ها / منابع خارجی »تشیع و ایران / هانری کربن
« اندر اسلام ایرانی ، هانری کربن ، جلد اول ( شیعه دوازده امامی ) »اهمیت معنوی پیدایش و گسترش سلسله های صوفیه / دکتر سید حسین نصر
« حقیقت و واقعیت تعالیم معنوی اسلام عمدتا در تصوف متبلور شده است . از این رو تصوف بیش از هر یک از دیگر وجوه اسلام جنبه های مختلف معنویت اسلامی را شکل می بخشد ، اگرچه این معنویت در زندگی مذهبی مسلمانان شریعتی اهل تسنن ، در زهد شیعی و نیز در زندگی فکری و هنری اسلام نیز خود را جلوه گر می سازد ... »بخش تصحیح متون
ضمیمه رساله شهیدیه / شیخ عباسعلی کیوان قزوینی
« ... کیوان قزوینی که خود از زمره علما و وعاظ شهیر زمان خود و از جمله شاگردان و ارادتمندان مرحوم جناب سلطانعلیشاه بود ، شهیدیه را عمدتا درباره وقایعی نوشت که به کشته شدن مرشد خویش منجر شد ولی در ضمن آن مختصری از شرح احوال و کراماتشان را نیز آورده است ... »بخش گفتگو
مقام تصوف نزد علامه طباطبایی / دکتر شهرام پازوکی
« مصاحبه مذکور با دکتر شهرام پازوکی توسط خانم مژگان ایلانلو اول بار در ویژه نامه علامه طباطبایی با نام جان جهان خردنامه روزنامه همشهری ، مورخه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ ، به صورت مختصر چاپ شد و در اینجا به صورت کامل و با اصلاحات درج میشود . »بخش معرفی کتاب
نابغه علم و عرفان در قرن چهاردهم تالیف حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / عرفان ایران
معروف الکرخی تالیف شیخ قاسم طهرانی / عبدالحمید مرادی
« ابومحفوظ معروف بن فیروزان کرخی از نامدارترین عرفای نیمه دوم سده دوم قمری بوده و شخصیتی است که اکثر سلسله های تصوف و عرفان بدو منتهی می شوند . او در یک خانواده غیرمسلمان زاده شد و به تصریح مآخذ ، به دست امام رضا (ع) اسلام آورد و بعدها از اصحاب امام رضا و دربان وی شد . اکثر مآخذ متاخر شیعه و سنی ، وی را تربیت یافته امام رضا می دانند و معتقدند که او تصوف و تشیع را توامان از امام گرفته است و اشکالاتی که متوجه این ارتباط و اتصال می شود ، عمدتا از جانب کسانی صورت گرفته که مخالف تصوف هستند ؛ چرا که با اثبات این ارتباط ، ثابت می شود که تصوف و تشیع از آبشخور واحدی سیراب می شوند و هر دو ، ریشه در تعالیم ائمه شیعه و بالطبع در تعالیم پیامبر اسلام (ص) دارند . لذا اولین کسی که این انتساب را رد کرد ابن جوزی (م ۵۹۵ ق.) بود . اما با توجه به وجود نصوصی از سلمی و قشیری و انصاری و دیگران در مورد اسلام آوردن کرخی به دست امام رضا ، شکی در این مساله باقی نمی ماند ... »اقتدا به محمد تالیف کارل ارنست / دکتر شمس الملوک مصطفوی
« ... کارل ارنست در کتاب حاضر بر اهمیت نگاه تاریخی به اسلام تاکید کرده و لذا به بررسی ریشه های تاریخی کلمات ، واژه ها و تغییرات تاریخی آنها برای فهم اسلام می پردازد و مصمم است با ارائه تصویری روشن از اسلام ، زمینه ایجاد ارتباط و گفتگوی سازنده بین مسلمانان و غیرمسلمانان را فراهم آورد ... »مقالات هانری کربن گردآوری و تدوین محمد امین شاهجویی / عرفان ایران
« ... کربن از لحاظ معنوی و درونی ، کشش خاصی نسبت به تشیع که آن را طریقت باطنی اسلام می دانست ، احساس می کرد ، از این رو در بسیاری از نوشته های خود از جمله مقالات کتاب حاضر به بحث درباره امامت از دیدگاه شیعه دوازده امامی ، رابطه بین ظاهر و باطن ، تاویل ، سهم امام غایب در هدایت خلق و مانند آن از دیدگاه تشیع پرداخته است . از نظر وی ، امامت ، مفهوم باطنی و در حکم قلب نبوت است و امامت و نبوت ، دارای منشا مشترک می باشند ، امامت ، پشتیبان و حامل حقیقت است و بدون آن ، تمام کوشش ها به طرف حقیقت به خطا می انجامد ... »پست الکترونیکی : nashr_haghighat@yahoo.com
تلفن انتشارات : ۸۸۷۷۲۵۲۹ ؛ فاکس : ۸۸۷۹۱۶۵۲
تلفن مرکز پخش : ۵۵۶۳۳۱۵۱
برچسبها: اعلانات, معرفی منابع
<< Home